Betreft naisolatie van een bestaand hellende dak

4

Betreft naisolatie van een bestaand hellende dak

Spriet
Spriet
#Isolatie · 7 jaren geleden

Het betreft isolatie van hellend dak, zou dit zonder veel kosten willen verbeteren . Er is een onderdak van roofingpapier waarvan sommige stroken elkaar niet volledig overlappen,dan is er glaswoldeken aangebracht met dampscherm en zijstukjes om vast te nieten, vervolgens is er dakafwerking met houten schroten, kieren werden indertijd niet voldoende gedicht dak is dus niet winddicht. De isolatie is 10 cm dik. Woning dateert van1979. Daktimmer is in opperbeste staat, endak is bedekt met kwalitatieve gebakken pannen. Een zijde van de zolderhelling is niet afgewerkt met schroten zodat hier nog mogelijkheden open zijn, de slaapkamers liggen onder het dak en hebben dus schuine wanden en een rechte muur van1m

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

even de juiste dakopbouw schetsen:
de winddichtheid moet eigenlijk al starten vanaf je onderdak. Onderdak moet zeer dampopen zijn maar wel winddicht...
en de aangebrachte isolatie: 10cm: is dit de volledige balkhoogte??? kan ik moeilijk geloven want dakbalken zijn doorgaans een 15cm of meer... En worden nog uitgehoogd door er opzij een plank v een 10 tot 15cm tegen te nagelen zodat er meer isolatie in kan. In elk geval stelt 10cm weinig voor, om de isolatiepremie van EANDIS/INFRAX op te strijken moet dit minstens 18cm glaswol zijn.
daaronder (aan de warme kant dus de binnenkant) moet een dampscherm aanwezig zijn; en bovendien aftapen a d overlappingen van de banen en met luchtdichtingskit op de zijmuren en de ondermuur of zoldervloer (1mm kier vermindert de isolatiewaarde tot de helft!)
Daar nog eens onder de afwerking naar keuze

0
Spriet
Spriet
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Alvast bedankt voor de reactie , de bouw is indertijd gebeurd met architect ,de balken zijn maar 8cm. of het scherm dampopen is weet ik niet, het is alvast niet winddicht omdat sommige stroken niet overlappen, het is inderdaad allemaal niet gebeurd volgens de regels van de kunst, ik wilde het graag nog verbeteren, maar zonder grote kosten zal dit niet mogelijk zijn,

mvg,

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

dampdicht zal het scherm wel zijn...
de voorgeschreven overlapping is 10cm...
Je kan wel dat hele scherm vervangen door een Intello van Proclima of een Vario van Isover.
Maar ik zou sparen voor meer dakisolatie, want 10cm is echt weinig, heel weinig.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag