Niet ge¨soleerde daken maken woning ongeschikt vanaf 2020.
Alle reacties
Zolang de zolder niet gebruikt wordt voor bewoning (slaapkamer bv) is er geen probleem. Het is een stuk moeilijker om een dak te isoleren dan een plat vlak zoals de plankenvloer.
Om te voldoen aan de 2020-dakisolatienorm moet de isolatie een R-waarde hebben van minimaal 0,75m²K/W of een U-waarde van maximaal 1.33W/m²K. Wil je een premie dan moet Rd minimaal 4,5 zijn.
Als je in de technische fiches van de fabrikanten kijkt dan zijn er diverse mogelijkheden:
Dakisolatie : Isover glaswol van 60mm dikte tussen de vertikale kepers volstaat ruimschoots. Voor een premie moet het minstens 16cm glaswol zijn.
Vloerisolatie: XPS-platen bv Styrodur : minimaal 3cm dikte, je kan er OSB-platen op leggen (tand en groef) of gewone vezelplaten van 12mm als je er toch af en toe eens op loopt. Voor een premie moet je 18cm XPS-isolatie leggen of met PIR isolatie volstaat 10cm dikte.
Persoonlijk zou ik verkiezen om het dak te isoleren, maar het hangt ook wat af van de toestand en de mogelijkheden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden
Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.
Lees meer
Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes
Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen