3 dubbele polycarbonaat nok in de schuur
Bij de bouw van een schuur is een polycarbonaat nokstuk geplaatst. Echter de nok laat geluid, warmet maar ook kou door.
Hoe kan ik deze het best van binnen uit 'isoleren'?
3 dubbele polycarbonaat nok in de schuur
Bij de bouw van een schuur is een polycarbonaat nokstuk geplaatst. Echter de nok laat geluid, warmet maar ook kou door.
Hoe kan ik deze het best van binnen uit 'isoleren'?
Het is een gekende klacht van polycarbonaat platen dat deze in de loop van de dag een krakend geluid kunnen maken door het uitzetten van de plaat door de warmte (zowel in de winter door de verwarming als in de zomer door de zon) en vervolgens door het krimpen tijdens het afkoelen.
Het isolerend vermogen van een 3-voudige polycarbonaat plaat kan je best vergelijken met de vroegere (<jaar 2000) dubbele beglazing (lambda is 2.2 tot 2.5). Wat op zich niet zo slecht is.
Maar hoe is de rest van het dak opgebouwd, is er isolatie geplaatst? Over welke oppervlakken gaat het.
Er ligt een geheel geisoleerd dak ( sandwichpanelen) op met in de nok aan beide zijden polycarbonaat.
De schuur is 20 mn lang en 15 m breed
Zie bijgevoegde foto's
De enige goede oplossing om het krakend geluid te vermijden en de isolatie te verbeteren is de polycarbonaat platen vervangen door dubbele beglazing. Gelet op de oppervlakte is dit een heel dure oplossing. Ook de stabiliteit van de dakconstructie moet dan eens bekeken worden. Naar warmteverliezen toe zal dit voor de partij dubbele beglazing ongeveer gehalveerd worden
Indien men de oppervlakte aan lichtinval wil behouden zie ik niet direct een andere oplossing. Onderaan de polycarbonaat platen een horizontaal verlaagd plafond steken lijkt mij niet direct aangewezen.
De polycarbonaat platen liggen gelijk met de buitenzijde van de sandwichpanelen.
Ik zat te denken aan een zelfde rij polycarbonaatplaten te bevestigen maar dan gelijk aan de binnenzijde van de sandwichpanelen.
Zou dat een oplossing kunnen zijn??
De isolatie zal wel veel verbeteren, maar het krakend geluid zal blijven of mogelijks verergeren. Je moet er ook rekening mee houden dat jaarlijks het stof op die acrijlaatplaten eens moet verwijderd worden wat niet altijd zo eenvoudig is.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.
Lees meerKoppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen