2

Spouwmuur isolatie met EPS parels

Casey
Casey
#Isolatie · 7 jaren geleden

Ik heb een tijdje geleden een offerte gevraagd voor spouwmuurisolatie. De man die langsgekomen is bij mijn vrouw (ik was er niet) heeft ons meegedeeld dat dat niet mogelijk zou zijn. Ik heb begrepen dat we maar 4,5cm spouw hebben en dus geen subsidie kunnen krijgen en dat er te weinig haken tussen de buiten en binnenmuur zijn waardoor de de buitenmuur dit niet zou kunnen houden. En als extra gaf hij aan dat onze gevelsteen zou kunnen barsten/springen door vocht. Het zijn die typische gele gevelstenen uit de jaren 70 waarvan ook gezegd wordt dat je ze niet mag zandstralen zonder ze nadien tegen vocht te behandelen. Jullie merken al dat ik geen kenner ben.

Mijn vraag is of ik toch niet zou kunnen na-isoleren met EPS parels want ik lees dat die wel bij smallere spouw kan en dan liefst met de Nexofil parels van BASF omdat die de hoogste isolatiewaarde zouden hebben. Hebben jullie een suggestie voor mij en eventueel een aannemer die goed werk geleverd heeft (onze regio = vlaams brabant, weet niet hoe ver die aannemers gaan).

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hoeveel boorgaten heeft hij gemaakt om de breedte van de spouw te bepalen? Als je op 1 plaats 4,5cm meet dan is dat niet representatief voor de spouw van uw gevel. De minimum breedte van de spouw ligt rond de 30mm omdat men de eps-parels nog moet kunnen inspuiten.

De enige beperking is de geglazuurde gevelsteen omdat die laag dampdicht is en de steen moeilijker droogt. Als het ondertussen begint te vriezen kan de glazuur er af springen. Dat is de enige beperking. 

Ik heb bij mij de spouwmuren laten na-isoleren en het is mij ook opgevallen dat er aannemers zijn die heel negatief ingesteld zijn en ten onrechte alles afkeuren. 

Vraag nog enkele offertes bij aannemers die wel willen werken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag