7

Geen rechtstreeks uitzicht op buur

BiekeVS
BiekeVS
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

Beste,

Wij zijn aan het verbouwen en gaan aan de bestaande woning aanbouwen. Onze woning staat op minder dan 190 cm van de scheiding met de buren. Namelijk op 153 cm. Om voldoende lichtinval te creëren in de keuken en leefruimte hebben we twee grote ramen voorzien in de zijgevel. Volgens het Burgerlijk Wetboek art. 678 mogen we enkel melkglas gebruiken. Melkglas vinden we echt niet mooi en onaangenaam! Zijn er andere mogelijkheden? Of eventueel toestemming van de buren? Momenteel hebben we een aanvraag lopen bij de gemeente om de zijgevel ter hoogte van de ramen te metsen in claustra. Maar na een dikke maand nog steeds geen antwoord... We zijn ten einde raad en hebben echt deze lichtinval nodig. Smaller bouwen of lichtkoepels zijn geen mogelijkheid. Bijgevoegd ons plan. Graag jullie advies. 

Alvast bedankt!

Groetjes, Bieke

Alle reacties

0
jean1986
jean1986
11 60 Andere professioneel
6 jaren geleden

Beste Bieke,

Is het voor jullie een optie om een glaspartij te plaatsen op hogere hoogte? Bijvoorbeeld een raam van 375cm breed. onderkant raam plaatsen op +-175cm hoogte tot aan het plafond. Dan hebben jij en de buren geen rechtstreeks inkijk naar elkaar en heb je toch voldoende lichtinval. zie bijgevoegde foto. Ik vind het wel raar dat jullie architect hier geen rekening mee heeft gehouden.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53406/hoog-raam.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cd417f3e806431595b1d8e8eb596b62a
0
BiekeVS
BiekeVS
0 2 Verbouwer
6 jaren geleden

Bedankt voor de reactie! Dit zou inderdaad een mogenlijkheid zijn. In ieder geval beter dan het melkglas. We zullen er eens over nadenken. Indien we voor deze oplossing gaan ligt er wel een poutrel in de weg, maar daar zijn oplossingen voor. 

Alvast bedankt!

0
jean1986
jean1986
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Indien er op die plaats een lichtinval gecreërd moet worden, zal dit de enige oplossing zijn. Er bestaan uiteraard verschillende varianten/stijlen. Een glaspartij zoals op jullie bouwplan, is voor zowel jullie als de buren niet aangenaam vermits er continu inkijk zou zijn. Ook had jullie architect rekening moeten houden met het wettelijke aspect. Ik zou hem hier zeker over aanspreken en hem dwingen tot een oplossing te komen. Tip: laat de buren tekenen voor akkoord mbt tot de werken. Zo is er geen discussie mogelijk, ook indien de buren hun woning vroeg of laat zouden verkopen heeft de volgende eigenaar geen verhaal meer naar de situatie.

0
Kris M
Kris M
594 3476 Andere particulier

Is met toestemming van de buren een (mooie) scheidingsmuur op de perceelsgrens metsen zodat er geen inkijk is geen optie?  

PS een (contractuele)  overeenkomst met je buur bindt geenszins de toekomstige koper van zijn huis.  In notaristaal: contracten zijn niet tegenstelbaar aan derden.  Hiervoor heb je een notariële acte nodig.  

0
jean1986
jean1986

kris, als de buren het definitieve en door stedenbouw gekende bouwplan tekenen voor akkoord, dan kan een nieuwe eigenaar toch geen bezwaar indienen? Hij heeft het eigendom immers met de bestaande en gekende lusten en lasten gekocht. Juridisch zal de nieuwe eigenaar (als deze van slechte wil is) van een kale reis terugkeren vrees ik.

0
BiekeVS
BiekeVS
0 2 Verbouwer
6 jaren geleden

Bedankt voor de reactie! Onze architect heeft ons dit wel medegedeeld, enkel een beetje laat. Het is een appartementsgebouw naast ons, dus we hebben meerdere buren 😬 Zij hebben echter wel maar twee ramen die zicht hebben op onze zijgevel. We zullen eens langs gaan bij onze buren, hen inlichten en hun mening vragen. 

Er is reeds een houten scheiding van ongeveer 1.70 meter hoog aanwezig. Hierdoor hebben wij en onze buren op de benedenverdieping geen inkijk. Het appartement op de verdieping heeft 1 raam in de zijgevel en hier is er dus wel inkijk. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag