6

Uitkopen huis met ongelijke inbreng

Dwayne_casin
Dwayne_casin
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

beste leden 

even een vraag

mijn ex en ik hebben besloten een punt achter de relatie te zetten , wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht ter waarde van 245000 euro 

waarvan haar inbreng veel meer was dan dat van mij doordat haar ouders iets geschonken hebben aan haar 

er zijn ook verbouwingen geweest waar we de kosten gezamelijk gedaan hebben 

nu het volgende is , zij zou me willen uitkopen maar hier komt het lastige gedeelte , ik versta het niet zo goed maar we hebben alles eens bekeken en het zou erop neerkomen dat ik nog 1000€ aan haar moet geven terwijl zij het huis wil overnemen doordat ze zogezegd veel meer inbreng heeft dan mij 

kan dit kloppen 

ook nog een andere vraag 

wij hebben samen de garage verbouwd en de kosten gedeeld en omgebouwd tot een kapsalon voor mijn ex 

nu hoe zit dit hiermee dan ? 

Zij verdient er nu aan , verdien ik daar dan ook een deel in of hoe gaat dit in zijn werk ? 

Bedankt om te lezen 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
6 jaren geleden

Druk uw inbreng en haar inbreng uit als percentage van de aankoopprijs (inclusief alle kosten) van het huis.

Schat (of laat schatten) wat de huidige verkoopwaarde zou zijn van het huis.  Trek daar de meerwaarde door de verbouwingen van af.  Let op; deze meerwaarde is meestal (veel) minder dan de kost van de verbouwingen.

Van deze verkoopwaarde verlaagd met de meerwaarde van de verbouwingen ken je jezelf jouw percentage toe en zij haar percentage.  Hetgeen overblijft elk de helft.

Vervolgens trek je voor beiden er de helft van het openstaande leningskapitaal van af.  Het bedrag dat overblijft moet je ex aan u betalen (kan negatief zijn zodat jij moet betalen)

normaliter zijn er nog wat kleine correcties zoals een compensatie voor hij die t half huis afgeeft voor gemiste meeneembaarheid.  Notaris zal de exacte berekening maken.  Je moet het wel eens geraken over de waarde van het huis evenals over de meerwaarde van de verbouwingen.

Jij kan niet meeverdienen van wat ze verdient na de scheiding.  Hoe de verdeling zat tijdens jullie relatie hangt af van de status ervan.  Was je getrouwd volgens het wettelijk stelsel dan was er gemeenschap van aanwinsten.  Was er scheiding van goederen dan hield elkeen wat hij verdiende en droegen bij naar vermogen. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Belangrijk om weten is ook zijn jullie gehuwd onder een wettelijk stelsel, wettelijk samenwonend of gewoon samenwonend.

Hoe is de notariële akte opgemaakt : een onverdeeldheid onder beide  waarschijnlijk en  welk percentage is aan elk van jullie toebedeeld geweest? Het is in elk geval een vrijwillige onverdeeldheid geweest en  één der partijen kan  niet  eenzijdig de onverdeeldheid beëindigen.

Van waar komt die 1000€ die u zogezegd nog zou moeten betalen?

Naar registratierechten toe zal in elk geval de huidige waarde van het o.g. tellen. Naar vergoeding van de uittredende partner toe is het enkel  zijn  procentueel aandeel in die onverdeeldheid  waar hij recht op heeft.

Fiscaal zit ook nog een addertje onder het gras: indien u minder dan 12 maanden officiëel  in de woning hebt gewoond kan  een meerwaardebelasting geheven worden van 16,5%.. De meerwaarde dient wel verminderd te worden met de bewezen kosten van verbouwing  en  een beperkte aanvaarde meerwaarde per jaar. Hier zullen de facturen weer belangrijk zijn : op wiens naam zijn ze opgemaakt en wie heeft wat betaald.

0
Dwayne_casin
Dwayne_casin
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Ik heb het nog eens bekeken 

wij hadden een wettelijk samenwonend contract 

en de verdeeldheid was 50/50 van het huis 

wij hadden dan ook een onderhandse overeenkomst opgemaakt dat mijn ex mij het bedrag die ik tekortschoot voor een gelijk verdeeldheid te hebben in het huis heeft voorgeschoten 

nu weet ik niet hoe dit in elkaar zit als zij het huis wil overnemen 

het bedrag dat zij mij voorgeschoten heeft zal nog steeds in het huis zitten als zij het overneemt 

hoe gaat dit dan in zijn met het uitkopen van mij 

mvg 

0
Dwayne_casin
Dwayne_casin
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Belangrijk om weten is ook zijn jullie gehuwd onder een wettelijk stelsel, wettelijk samenwonend of gewoon samenwonend.

Hoe is de notariële akte opgemaakt : een onverdeeldheid onder beide  waarschijnlijk en  welk percentage is aan elk van jullie toebedeeld geweest? Het is in elk geval een vrijwillige onverdeeldheid geweest en  één der partijen kan  niet  eenzijdig de onverdeeldheid beëindigen.

Van waar komt die 1000€ die u zogezegd nog zou moeten betalen?

Naar registratierechten toe zal in elk geval de huidige waarde van het o.g. tellen. Naar vergoeding van de uittredende partner toe is het enkel  zijn  procentueel aandeel in die onverdeeldheid  waar hij recht op heeft.

Fiscaal zit ook nog een addertje onder het gras: indien u minder dan 12 maanden officiëel  in de woning hebt gewoond kan  een meerwaardebelasting geheven worden van 16,5%.. De meerwaarde dient wel verminderd te worden met de bewezen kosten van verbouwing  en  een beperkte aanvaarde meerwaarde per jaar. Hier zullen de facturen weer belangrijk zijn : op wiens naam zijn ze opgemaakt en wie heeft wat betaald.

Ik heb het nog eens bekeken 

wij hadden een wettelijk samenwonend contract 

en de verdeeldheid was 50/50 van het huis 

wij hadden dan ook een onderhandse overeenkomst opgemaakt dat mijn ex mij het bedrag die ik tekortschoot voor een gelijk verdeeldheid te hebben in het huis heeft voorgeschoten 

nu weet ik niet hoe dit in elkaar zit als zij het huis wil overnemen 

het bedrag dat zij mij voorgeschoten heeft zal nog steeds in het huis zitten als zij het overneemt 

hoe gaat dit dan in zijn met het uitkopen van mij 

mvg 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Officieel bent u 50% eigenaar van de woning en de notaris kan niet anders dan een akte opmaken waarbij uw ex- partner uw aandeel overneemt. Hierbij zal 1% van de totale waarde van het onroerend goed als registratierecht moeten betaald worden. Vraag is wie die registratierechten moet betalen: in principe de koper, maar hier lijkt mij een andere  regeling meer aangewezen. En het bedrag dat  u dan terugkrijgt? Het bedrag dat u werkelijk hebt betaald bij de  aankoop (de notaris- en registratiekosten die u toen betaald hebt niet inbegrepen, die zijn verloren) + de door u betaalde kosten voor verbouwing .

Een andere benadering om de notaris- en registratierechten te regelen in der minne is de volgende:

Er wordt vanuit gegaan dat geen van de partijen "winst" maakt op de kap van de ander. M.a.w. wat had uw ex-partner destijds betaald indien zij alleen het onroerend goed had aangekocht en verbouwd (dit is het volledige bedrag dat in handen van de notaris is gekomen dus aankoopsom + notaris- en registratiekosten (7 tot 11%) die jullie destijds hebben betaald) en wat heeft zij in werkelijkheid betaald? Het verschil komt u toe.

De bedragen die u met uw eigen middelen hebt betaald voor de verbouwing moeten ook door de ex-partner terug betaald worden.

De huidige regeling is een noodzakelijke kost om de onverdeeldheid te doen ophouden en is het logisch dat beiden de helft van deze notaris- en registratiekosten dragen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag