Beste Hugo , Stephan ,
ik begin deze discussie per bericht interessanter te vinden , omdat ik duidelijk merk dat (ook) jij je huiswerk hebt gemaakt voor de toekomst .
In dit geval heb ik ondertussen een interessant geval , waarbij de klant in identieke situatie zit als Stephan , en ook een aantal bedrijven heeft gezien die diverse materialen aanbieden ( mineraal , Pur , stro , kalkhennep , rotwol , ... ). Conclusie voor de klant was dat er heel wat op de markt is en het moeilijk is om het bos door de bomen te zien , maar dat er een aantal aspecten naar voren zijn gekomen voor hem die zijn beslissing (mogelijks)gaan beïnvloeden ( en die in ditgesprek nog niet naar voren zijn gekomen denk ik ) : heel wat isolatiematerialen gaan perfect isoleren tegen de koude ( Lambda-waarde) maar scoren heel wat minder als het gaat over het buitenhouden van de warmte in de zomer (fase verschuiving ) , waardoor de zolder ( vaak na renovatie gebruikt als kamers ) in de zomer snikheet wordt. Concreet een paar Vb : Minerale wol houdt de warmte ( op een dikte van 24 cm) ongeveer 4u tegen , Strovlokken 12u , Pur ongeveer 2u , kalkhennep 16u , wat toch een duidelijk verschil is ?
Ten tweede is er de vochtregularistie van de opbouw , die bij sommige materialen ook lage scores geeft , bij andere dan weer veel beter .Goeie vochtregularisatie betekent minder ventilatie nodig , een extra besparing in de renovatie ...
Graag jullie mening hierover , ik wil altijd heel graag bijleren ...