Meetstaat aannemer 50% duurder dan budget overeengekomen met architect?

2

Meetstaat aannemer 50% duurder dan budget overeengekomen met architect?

Kielse
Kielse
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

Dag iedereen,

Onze architect heef tin samenspraak met ons een open bebouwing getekend (moderne stijl, regio tussen Antwerpen en Gent), met totale oppervlakte 313m2 + inwendige garage ca. 42 m2 dus pakweg 350m2 (excl. kelder ; plat dak). 

Wij hadden vooraf een budget opgegeven van 450-500k incl. btw. Volgens de architect was dit zeker mogelijk, en wij zagen dit ook als haalbaar (betekent ca. 1.600 EUR/m2). Wij vonden het vreemd dat onze architect tijdens het tekenen nooit een raming gemaakt heeft voor het indienen van de bouwaanvraag, maar er werd afgesproken dat de aannemer de meetstaat zou verzorgen. EPB zorgt voor S-peil van 31.

Zo hebben we nu ca. 2 maand na indienen van de bouwaanvraag de meetstaat ontvangen en we vielen eerlijk gezegd van onze stoel.

Hij komt nu op 500 eur excl. btw voor volgende  indien we voor vaste aanneming zouden gaan (allen ook excl. btw, afgerond ):

Zitten daar echter nog niet in:

-> Dit alles betekent dat we toch qua grootte-orde op deze manier minstens ergens tussen 700 en 800k gaan eindigen. 

Het is natuurlijk een groot huis en aannemingskost is uiteraard per definitie de hoogst mogelijke, maar 7we spreken hier gemakkelijk over een eenheidskost van 2.200 EUR per m2.

Zijn er mensen die uit ervaring dit kunnen inschatten? Wat ik bv. wel kan afleiden is dat hij voor de gevelsteen op zich 237 EUR/m2 rekent, terwijl ik via een referentie weet dat de leverancier die normaal aanrekent voor max. 70 EUR/m2. Betekent nog 167 EUR/m2 voor de aannemer zelf, maar dat is dan excl. voegen aangezien dat op zich onder een aparte post zit. 

Wij vinden het erg lasting gezien we een goede band hebben met de aannemer via eerdere samenwerking en we weten dat hi j zeer kwaliteitsvol werk aflevert, maar we willen gebrijpen hoe we zo'n compleet andere grootte-orde van bedragen.

Een alternatief dat we overwegen is om toch volledig in regie te werken.

Merci alvast voor enige nuttige tips!

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Ik ga er dus vanuit dat het geen "sleutel-op-de-deur" project is. Normaal gezien maakt de architect een eerste raming. Daar kunnen nog grote afwijkingen op zijn ifv uw keuze en omstandigheden (in + en -). Maar ik vind het hoogst eigenaardig dat een aannemer die raming opmaakt. 

De architect moet een lijst op stellen per specialiteit met de vermoedelijke hoeveelheden. Het is dan de aannemer die die lijst aanvult met zijn eenheidsprijzen of stukprijzen. Dit is zijn offerte.

En zo kan je ook de offertes beoordelen: waarom is die aannemer voor dat onderwerp zo duur? Navraag kan opleveren dat er een fout is gemaakt of de aannemer het anders heeft begrepen. Met enkel een totaalprijs ben je niets als je niet weet vanwaar het prijsverschil komt. Is het een aannemer die gewoon over gans de lijn goedkoper is of is het een bepaald item waar uitzonderlijk weinig wordt voor aangerekend.

Hetzelfde gebeurt met de andere specialiteiten vb ramen waar de voorziene afmetingen zijn opgegeven, type beglazing, type ramen enz.

Hetgeen u kan doen is een offerte vragen aan enkele andere ruwbouwaannemers.  Een goede referentie van de aannemer is ook altijd wat waard, maar het heeft ook zijn grenzen. Zeker als je de indruk krijgt dat er degelijk misbruik wordt gemaakt van je vertrouwen. En dat voorspelt niet veel goeds voor het vervolg.

Mijn perceptie is dat aan de relatie met die aannemer een brandluchtje hangt, je beter afhaakt en opnieuw begint met prijsvraag. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag