Geen lucht meer in drukvat van hydrofoorpomp
Deze vraag is goed beantwoordBeste mededenkers,
Ik ben in de war over de juiste werking van het expansievat 24 liter en 1,5 bar voordruk(precharge) op mijn hydrofoorgroep. De druk op de manometer duidt 1,5 bar aan en de hydrofoorpomp start op als ik een kraan open en stopt met draaien als ik de kraan weer sluit. Nu is het zo dat de drukmeter kapot is gegaan door roest,dit is ook te wijten aan het feit omdat de hydrofoorpomp opgesteld staat in de kruipkelder waar het altijd vochtig is. De loodgieter is gekomen en heeft een nieuwe drukmeter XMX geplaatst,voorheen was het een XMP. Toen hij de pompgroep weer op de netvoeding aansloot startte die normaal op.
De naald van de manometer stond op 1,8 bar en alles werkte weer normaal.Nu is het zo dat voordat de loodgieter kwam en de oude drukmeter nog op de pompgroep stond,dat de manometer 2,4 bar aanduidde.
De dagen daarop als ik de wc doorspoelde startte de hydrofoorpomp tweemaal op voor de jachtbak was gevuld. Toen de manometer op 2,4 bar stond startte de pomp maar éénmaal op tot het reservoir van de wc volledig was gevuld. Toen ik twee dagen later naar de manometer keek na plaatsing van de nieuwe drukmeter die eerst 1,8 bar aanduidde,stond er nu maar 1,3 bar aangeduid. Ik belde de loodgieter en die kwam de volgende dag. Hij verwijderde het dekseltje van de nieuwe drukmeter en regelde de max- en daarna de min druk bij door te draaien met zijn schroevendraaier op het voorziene vijsje voor de regeling van de druk.
Hij stelde de max druk in op 3,6 bar en de min druk op 2 bar.De afregeling van de druk gebeurde als volgt: Hij stak de stekker van de voeding in het stopkontakt, en liet de pomp draaien tot de naald van de manometer op 3,6 bar kwam te staan.Dan trok hij de stekker uit het stopkontakt zodat de pomp stopte met draaien.Dan regelde hij de minimum druk en trok de stekker uit het stopkontakt als de naald van de manometer op 2 bar kwam te staan. Hij vroeg aan mij om de kraan open te gaan zetten van het bad. Ik kroop uit de kruipkelder en ging naar de badkamer waar ik de kraan van het bad open draaide. Het water kwam na wat broebelen door de aanwezigheid van wat luchtbellen weer op gang en stroomde normaal uit de badkraan. Maar plots stopte het water met lopen. Ik begreep het niet goed,wachtte een tijdje waarna het water plots weer goed begon te lopen.Toen ik terug in de kruipkelder kwam bij de loodgieter vertelde ik hem dat het water plots was gestopt met lopen in het bad. Hij zei dat hij de kraan op de leiding in de nabijheid van de pompgroep had dichtgedraaid en een tijdje later deze kraan weer opende.Nu begreep ik waarom het water was gestopt met lopen in het bad, want de loodgieter had de toevoer van water langs de waterleiding naar het bad afgesloten.Ik dacht toen oké alles is weer normaal en de druk is verhoogd van 1,8 bar naar 3,6 bar.Maar toen hij de stekker opnieuw in de voeding stak en de hydrofoorpomp opstartte, stopte die niet meer met draaien en moest de loodgieter de stekker uit het stopkontakt trekken om hem te laten stoppen met draaien.Dat vond ik heel vreemd!!! Vermits het drukvat nog goed werkte voordat de loodgieter de nieuwe drukmeter begon af te regelen,vond ik het raar dat het drukvat nu niet meer werkte na de afregeling en de pompgroep dus bleef draaien. En de loodgieter keek naar het drukvat,verwijderde het rubberen dekseltje en duwde met zijn vinger op het ventieltje bovenaan het expansievat. En wat bleek. Er ontsnapte geen lucht meer uit het drukvat. En dat BEGRIJP ik niet. Hoe kon de lucht uit het expansie verdwijnen zonder dat er iemand was aangekomen??? Of was er in de tussentijd toen ik in de badkamer was iets gebeurt waar ik geen weet kon van hebben? Kan de lucht uit het ventiel zomaar oplossen? De loodgieter nam het drukat mee naar zijn woning om daar opnieuw met zijn luchtcompressor de nodige 1,5 bar lucht weer bij te vullen.Een half uur later was hij terug en de rode ballon met de rubberen membraam erin was weer in orde zei hij en dus was de balg in het expansievat niet kapot.Dat vond ik dus nog VREEMDER. Als het drukvat nog normaal werkte voordat hij de nieuwe drukmeter instelde, hoe kon deze dan geen lucht meer bevatten nadat hij de nieuwe drukmeter had ingesteld? Komt het door het opnieuw instellen van de druk op de nieuwe drukmeter of iets anders?Een half uur langer werken betekent voor de loodgieter 20,5 € meer in the pocket,want hij vraagt 41 euro voor een uur arbeid om de reparatie te herstellen.Dit half uur kon worden bekomen door met zijn vinger op het ventieltje te duwen tot alle lucht uit het drukvat was,terwijl ik in de badkamer de kraan opende.Waarom stopte het water met lopen in het bad en waarom draaide hij het kraantje op de leiding nabij het drukvat toe.En dan weer open zodat het water terug liep in het bad.Normaal gezien moest het draaien van de pompgroep en het stoppen van de pompgroep gebeuren door de druk die zich in de ruimte bevindt tussen de wand van het expansievat en de balg. En omdat de pompgroep voordat hij kwam en de nieuwe drukregelaar plaatste wel normaal opstartte en stopte,betekent dit dat er iets is gebeurd dat de oorzaak is van het ontbreken van lucht in het drukvat. Daarom ben ik benieuw of iemand van jullie de ware oorzaak kent waarom er na het instellen van de druk op de nieuwe drukmeter,het drukvat geen lucht meer bevatte.
grtz,
gilberto

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=11fb926e5e6abc632058141ef61d152a)