De huidige isolatielaag is in feite aangebracht tegen de aanbevelingen van het WTCB. Vooral bij een houten platdakconstructie kan deze aangetast worden door schimmel en condensatievocht.
Door het aanbrengen van een bijkomende isolatie van voldoende dikte aan de buitenzijde wordt het dauwpunt verplaatst waardoor het probleem wordt opgelost.
Om te voldoen aan de huidige EPB regelgeving en woonnorm 2050 volstaat 12cm pur/pir isolatie (Umax=0.24W/m2K). Bij nieuwbouw wordt al vlug 15 tot 20cm isolatie aangebracht (2 lagen!) Gelet op de wispelturigheid van de overheid is het aan te bevelen enige reserve te voorzien dan hetgeen nu wordt vooropgesteld. 2 lagen van 8cm pir/pur lijkt mij een minimale dikte.
Inzake de noodzaak voor het aanbrengen van een dampscherm op de bestaande dakbedekking lijkt mij dit een beetje van het goede teveel. Immers van de bestaande dakbedekking mag worden verwacht dat deze nog dampwaterdicht is.
Denk er ook aan de dakranden mogelijks moeten verhoogd worden, scheimuren inclusief de muurkappen ook verhoogd moeten worden.
Blijft nog de keuze tussen epdm en "roofing", eveneens met lange levensduur. Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan de laatste waarbij eerst nog een tussenlaag op de isolatie wordt gekleefd.
Zorg er in elk geval voor dat de isolatie degelijk op het plat dak wordt bevestigd, bij voorkeur met kunststofpluggen zodat bij een zware storm het geheel niet wordt weggezogen.
Bij de keuze van een dakdekker ga in elk geval zijn historiek eens na, zijn referenties, financiele toestand. Uw beste keuze blijkt achteraf wel eens slechte kwaliteit te leveren en in de loop van de discuties en eventuele rechtzaak in faling te gaan.