5

dubbele isolatie

MICHEL27
MICHEL27
#Isolatie · 5 jaren geleden

Het met roofing bedekte platte dak van onze 40 jaar oude woning is aan vernieuwing toe. Het dak is langs de binnenkant voorzien van oude isolatie. Ik wou van de gelegenheid gebruik maken om langs de buitenkant een extra laag isolatie te laten aanbrengen.

Eén van de dakdekkers die ik contacteerde stelde het volgende voor: op de oude roofing een laag derbicoat, daarop isolatiepanelen en daar bovenop derbigum. Een andere raadde mij dit ten stelligste af omwille van schimmelvorming: als er binnenin geïsoleerd is mag er van de buitenkant niet meer geïsoleerd worden. Wie heeft het bij het rechte eind?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Er is geen probleem als de isolatiewaarde van hetgeen je nieuw aanbrengt het dubbele is van wat er reeds onder de dakvoer zit.

De dakisolatie kan in de meeste gevallen ook rechtstreeks op de oude dakbedekking worden gelijmd indien ze nog waterdicht is of indien je eventuele lekken eerst kunt dichten.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

dakdekkers zijn nu eenmaal geen wetenschappers noch techniekers noch ingenieurs...
jer kan niet verwachten dat er een weet wat schimmel veroorzaakt .
dit ontstaat enkel uit condensvocht. En condensvocht in een dak kan vermeden worden door PERFECT AANGEBRACHT dampscherm aan de binnenkant (en uiteraard een waterdichte toplaag). tijdens de werken mag er geen vocht opgesloten geraken in deze isolatielaag.

juist enkel isolatie tussen je dakbalken gaat meer condensproblemen veroorzaken in die isolatielaag. het dauwpunt bevindt zich in die enige isolatielaag en als je een laag extra aan de buitenkant aanbrengt die dik genoeg is, gaat dat dauwpunt zich in de bovenste laag bevinden en kan niet langer condens optreden in de onderste laag.
WTCB neemt aan toplaag moet R-waarde hebben die 1,5x die van de  balklaag is.
Dit was vóór het kennnen en gebruiken van intelligente dampschermen. als je dus een Vario van Isover gebruikt of een Intello van Proclima, mogen beide R-waarden zelfs gelijk  zijn. Maar waarom zou je dat doen, zo'n dunne extra isolatielaag aanbrengen terwihjl het de werkuren zijn en niety dedikte van uw isolatieplkaten die de kostprijs gaan bepalen van de werken??

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

De huidige isolatielaag is in feite aangebracht tegen de aanbevelingen van het WTCB. Vooral bij een houten platdakconstructie kan deze aangetast worden door schimmel en condensatievocht.

Door het aanbrengen van een bijkomende isolatie van voldoende dikte  aan de buitenzijde wordt het dauwpunt verplaatst waardoor het probleem wordt opgelost. 

Om te voldoen aan de huidige EPB regelgeving en woonnorm 2050 volstaat 12cm pur/pir isolatie  (Umax=0.24W/m2K). Bij nieuwbouw wordt al vlug 15 tot 20cm isolatie aangebracht (2 lagen!) Gelet op de wispelturigheid van de overheid is het aan te bevelen enige reserve te voorzien dan hetgeen nu wordt vooropgesteld. 2 lagen van 8cm pir/pur lijkt mij een minimale dikte.

Inzake de noodzaak voor het aanbrengen van een dampscherm op de bestaande dakbedekking lijkt mij dit een beetje van het goede teveel. Immers van de bestaande dakbedekking mag worden verwacht dat deze nog dampwaterdicht is.

Denk er ook aan de dakranden mogelijks moeten verhoogd worden, scheimuren inclusief de muurkappen ook verhoogd moeten worden.

Blijft nog de keuze tussen epdm en "roofing", eveneens met lange levensduur. Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan de laatste waarbij eerst nog een tussenlaag op de isolatie wordt gekleefd.

Zorg er in elk geval voor dat de isolatie degelijk op het plat dak wordt bevestigd, bij voorkeur met kunststofpluggen zodat bij een zware storm het geheel niet wordt weggezogen.

Bij de keuze van een dakdekker ga in elk geval zijn historiek eens na, zijn referenties, financiele toestand. Uw beste keuze blijkt achteraf wel eens slechte kwaliteit te leveren en in de loop van de discuties en eventuele rechtzaak in faling te gaan.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

als ik schrijf "dampscherm aan de binnenkant", dan is dit echt de  interieurbinnenkant zoals dat toch altijd bedoeld is in de vakliteratuur? Een dampscherm wordt nooit OP iets aangebracht, wel onder alle lagen aan de warme kant dus. Overbodig is het niet dit toch nog aan het plafond te bevestigen. Zo leert een Glaserberekening op u-wert.net dat er zich dan veel minder vocht tussen de balken komt en dit met een intelligent zgn variaberl dampscherm 's zomers snel en volledig uitdroogt naar binnen toe.

en wat betreft EPDM: ik heb er een jaar geleden zelf op mijn garage gelegd. met roofing zou ik dat nooit zo gemakkellijk gehad hebben! want het ding is kamerbreed, heu dakbreed, dus geen naden en overlappingen. Het oude dak was roofing, en daarmee heb ik het echt wel gehad. Zelfs nieuwsoortige roofing op een bouwbeurs zag ik het qua rek en flexibiliteit nooit beter doen dan EPDM.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag