verband tussen rendement vloerverwarming en R waarde.

50

verband tussen rendement vloerverwarming en R waarde.

gvg
gvg
#Isolatie · 5 jaren geleden

Om te beslissen hoeveel cm PUR ik ga laten spuiten bij renovatie van een oude vloer ben ik op het internet al vele adviezen tegengekomen.

Ook hier:

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/vloerisolatie/vraag/32430/wat-is-minimale-r-waarde-voor-vloerisolatie-in-combinatie-met-vloerverwarming/

Maar toch zou ik graag eens een grafiek zien met op de X-as de R-waarde en op de Y as het rendement.

Dus met een R-waarde van 0 zou ik beginnen op bijvoorbeeld 60% rendement omdat warmte stijgt en het meeste naar boven gaat. Dan gaat die grafiek denk ik snel de hoogte in om bij een R-waarde van 2 a 3 te beginnen afvlakken en bij een R waarde van 5 misschien te blijven steken op 90% (dus 10 % verlies en 90 % wordt de kamer in gestuurd) Maar dit is mijn gok. Zijn hier ergens juiste cijfers over te vinden?

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
5 jaren geleden

.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

wat is de eenheid van uw X as? En als het eenheidsloos is (bv factor) zou je me dan een voorbeeld kunnen geven?

Het is idd. dimensieloos... Een voorbeeld stond toch in mijn tweede regel...

Lamba = 0,040W/m.K --> factor 2 --> 0,080m of 8cm isolatiedikte.

Gespoten PUR heeft een lambda-waarde van 0,026W/m.K, factor 2 geeft dan 5,2cm. En dikker dan factor 2,5 = 6,5cm heeft geen zin meer.
Dus met uw 11cm zit je al overdreven dik...

Meeste winst is te behalen bij de factoren vanaf 0,75 tot 1,5.

@ Keon,

Spijtig genoeg kan je dit niet zelf kiezen of dit dimensieloos is of niet. Vandaar waarschijnlijk de vraag van @ gvg om jou te testen.

Het gaat hier om W/K en dit komt omdat je in dimensies van je formule m  vermenigvuldigt met W/mK => waar steeds de dimensie W/K uit volgt.

In elk geval gefeliciteerd om hier zo veel FAKE informatie te vermelden. Het zag er in ieder geval heel mooi uit!

Maar misschien nog iets beter je antwoorden camoufleren om niet ontmaskerd te worden ... als "valse" of "verkeerd gecatalogeerde" ANDERE PROFESSIONEEL op deze website.

En ... misschien heeft de wetgever in verschillende landen een ander zicht hoe hij de energietransitie in goede banen  leidt. Vandaar dat Vlaanderen hier misschien minder voeling mee heeft dan andere regio's in andere landen. Waarschijnlijk heeft Vlaanderen andere prioriteiten naar meer onafhankelijkheid ... dan naar een betere energiehuishouding ... en dan maar wenen waarom we minder geld van Europa in de wacht slepen ...

Dus uw conclusie over de EPB-waarden in verscchillende landen zou kunnen verschillen van de waarheid ...

Ik moedig je heel hard aan om hierover nog wat bij te leren en wat ervaring op te doen!

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Luc Vandamme:

Spijtig genoeg kan je dit niet zelf kiezen of dit dimensieloos is of niet.

Ik kan altijd kiezen om het dimensieloos te benaderen... neem uw lambda-waarde uitgedrukt in W/m.K --> Laat de dimensies weg ---> Vermenigvuldig dat getal met een factor ---> Plak er dan de dimensie meter achter --> Klaar!

Maar als je beter slaapt door achter die factor een dimensie te plakken... mij ook goed hoor...

Ik ontdek een nieuwe vorm van kennis: het Keonisme. Ik hoop dat de lezers hier hun voordeel mee kunnen doen, waarschijnlijk in een dimensieloze wereld.

Ik ga er in ieder geval niet mijn slaap voor laten, misschien zullen anderen dit wel doen ...

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

Het gaat hier om W/K en dit komt omdat je in dimensies van je formule m  vermenigvuldigt met W/mK => waar steeds de dimensie W/K uit volgt.

Ik zou die dimensies voor de factoren toch nog maar eens bekijken... tip: probeer eens met m².K/W.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Maar vermoedelijk is er in de studie enkel rekening gehouden met de kostprijs van energie en isolatiematerialen. Als je volgens de hedendaagse normen isoleert dan kom je vlug tot een cv-installatie met een vermogen die slechts 30 tot 40% bedraagt van de oorspronkelijke berekeningen. En dit voordeel moet je in de grafiek ook incalculeren. 

Maar de doelstellingen van deze grafische voorstelling lijken mij hedentendage volledig voorbijgestreefd.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

met zo'n drogredenering zou goed isoleren weinig zin hebben....
Waar ben je dan bij passiefhuizen, daar wordt met jouw factor 10 geïsoleerd... Met groot succes want er is dan in onze streken (ons klimaat) nauwelijks nog verwarming nodig. heb zelf talloze zo'n huizen bezocht

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Nou jongens... rustig aan!

Die curve toont niet aan dat je niet moet isoleren, die curve toont wel aan dat na een factor 2,5 iedere bijkomende cm aan isolatie bijna niets meer uithaalt.

Passiefhuizen hebben ook verwarming nodig hoor! En die gebruiken dan meestal de meest inefficiënte systemen (elektrische weerstandsverwarming). Netto - uitgedrukt in euro's op de energiefactuur - is hun winst dan miniem.

Ik denk dat je niet helemaal het effect van een passiefhuis doorhebt Keon. Er wordt zo goed als geen energie verbruikt aan verwarming. Niet in kWh en niet in euro's.

Om het nu eens te vergelijken met uw stokpaardje " de polderwoning"

Om 18 ° binnentemperatuur te bekomen verbruikt die meer energie dan de meeste hedendaagse woning.

Bij een passiefwoning zal de temperatuur nooit onder de 18 ° zakken zonder ook maar iets bijverwarming !

Ik snap dus niet waar het het vandaan haalt dat meer dan 8 cm isoleren bijna niets meer zou uithalen.

0
Keon
Keon
5 jaren geleden

.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag