verband tussen rendement vloerverwarming en R waarde.

50

verband tussen rendement vloerverwarming en R waarde.

gvg
gvg
#Isolatie · 5 jaren geleden

Om te beslissen hoeveel cm PUR ik ga laten spuiten bij renovatie van een oude vloer ben ik op het internet al vele adviezen tegengekomen.

Ook hier:

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/vloerisolatie/vraag/32430/wat-is-minimale-r-waarde-voor-vloerisolatie-in-combinatie-met-vloerverwarming/

Maar toch zou ik graag eens een grafiek zien met op de X-as de R-waarde en op de Y as het rendement.

Dus met een R-waarde van 0 zou ik beginnen op bijvoorbeeld 60% rendement omdat warmte stijgt en het meeste naar boven gaat. Dan gaat die grafiek denk ik snel de hoogte in om bij een R-waarde van 2 a 3 te beginnen afvlakken en bij een R waarde van 5 misschien te blijven steken op 90% (dus 10 % verlies en 90 % wordt de kamer in gestuurd) Maar dit is mijn gok. Zijn hier ergens juiste cijfers over te vinden?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Keon, geen ontwijkende reacties aub! Gelieve eerst te reageren op waar mijn reactie over ging.

Mijn reactie betrof namelijk uw stelling over passiefhuis en de vergelijking met uw stokpaardje " de polderwoning" die volgens jou met zijn 3 cm riet als isolatie, qua energiezuinigheid te vergelijken zou zijn met een passiefwoning.

En dat dus, uw grafiekje ten spijt, elke cm isolatie boven de 8 cm er wel degelijk veel toe doet !

0
Kwakkel
Kwakkel
3 35 Bouwer
5 jaren geleden

Bij cellulose (met een labda van 0.035 tot 0.040 als ik mij niet vergis), zou je dus genoeg hebben aan een isolatiedikte van 9 cm tot 10 cm (indien je een factor van 2.5 neemt)? Dat lijkt me toch redelijk weinig?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Volgens Keon is factor 2 al het maximum en is rekenen met 2,5 al weggegooid geld.

Dus zou je met 7,5 cm cellulose al voldoende hebben, meer zou geen zin hebben.

Laat ons die redenering aub snel vergeten voor iemand dit gaat toepassen!

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
5 jaren geleden

.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Volgens de grafiek van het eigen gelijk, heeft Keon gelijk.

Volgens de buitenwereld zijn er andere waarden geldig!

Er bestaan daar zelfs passiefnormen, die al bewezen hebben dat ze nuttig en verantwoord zijn!

Maar een EPB-norm is werkelijk het absolute minimum minimorum voor de buitenwereld!

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
5 jaren geleden

.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
5 jaren geleden

Na een week weg voor het werk en een week ski vakantie wilde ik alles nog eens goed nalezen hier.

Maar de inhoud van de reacties van Keon zijn (misschien tot grote vreugde van sommigen) verdwenen.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
5 jaren geleden

de PUR hebben ze er vanmorgen ingespoten. Gemiddeld 15 centimeter. Volgens sommigen hierboven overdreven dik, maar het enige nadeel was maar een beetje geld (114 euro per centimeter voor mijn opervlakte van bijna 60 m^2) en dus eigenlijk vrij verwaarloosbaar tov de prijs van bijvoorbeeld het vloeren.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Met vloerverwarming is het zeker niet te dik. Om aan de hedendaagse  EPB-eisen te voldoen moet je al 12cm PUR spuiten. Doordat je in de warmteverliesberekeningen via de vloer een ΔT hebt naar de buitenomgeving die vlug 20° hoger ligt tov zonder vloerverwarming zou je de isolatiedikte in evenredigheid kunnen laten toenemen om dat nadeel op te heffen.

Maar ten slotte gaat het hier al om kleine vermogens en als je de ruimte hebt om een dikkere laag aan te leggen, waarom niet?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag