2

Isolatie dak- muuraansluiting

brownp
brownp
#Isolatie · 5 jaren geleden

Ik ben bezig met het na isoleren van onze woning uit 196#. De spouw is inmiddels na geïsoleerd en ben zelf begonnen met het dak te isoleren van binnenuit. Bij het verwijderen van de voorzetwand van de borstwering kwam ik tot de conclusie dat winddichting van dit deel van de muur te wensen overlaat. Met name bij de bovenste rij stenen tussen degording en het binnenspouwblad ter hoogte van de muurplaat. Ik kwam twee lossen stenen tegen waardoor ik de mogelijkheid had om eens te kijken wat erachter deze rij stenen zit. 
Ik zie het nut van deze stenen momenteel niet in behalve dat het zorgt voor warmte verliezen en ervoor zorgt dat er geen muizen binnenkomen.

Ik zie meerdere opties;

Optie 1: Vervangen van de bovenste laag stenen door een stuk PIR om isolatie te laten doorlopen tot aan het binnenspouwblad Het stuk PIR 2 zijdig ALU wil ik dan aan de warmezijde voorzien van butylband met vlieslaag (t.b.v. damp & luchtdichtheid) waar overheen gepleisterd kan worden. Om zo een koudebrug van een enkele (halve steen dikte) te elimineren (totaal gaat het om 32 meter aan stenen. tbv elektra een voorzetwand van hout kopmaat 44x44 afgewerkt met habito of een combinatie van OSB3 18mm met gipsplaten.

Optie 2: Gewoon zo laten kieren dichten met pur of kit. Daarna pleisteren t.b.v winddichting met voorzetwand (zonder isolatie) van OSB3/gips (haaks) of habito platen). Echter wel een koudebrug 

Optie 3: Om problemen met betrekking tot de vochthuishouding van de muur en vloerbalken te voorkomen wil ik liever niet vanuit binnen isoleren. Als ik dan toch vanuit binnenuit isoleer wil ik het ademend vermogen van de gevel behouden zodat droging ook vanuit binnen kan plaatsvinden. Afwerking hetzelfde als hierboven maar dan met isolatie bijvoorbeeld pavaflex afgewerkt met gips.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60615/f474911c-922e-4621-bb67-8f0b54312433.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3dbcbcaf1600a882eca24ba0d03bb7cbhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60615/170e2624-fb93-4ed0-9d8a-2154916f16ed.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=16af8af172a78a2cef98a3f2de10734bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60615/8eb0b6ab-cfb7-42ae-8215-b32eb86b699a.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=907bcef45a599844264fdbe057b7747d

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

eerst winddichting bij overgang bakstenen<->dak oplossen... naargelang de speling/kiergrootte met zwelband of met silicone.
ben je zeker dat die steen geen enkel dragend vermogen heeft voor de dakconstructie?
normaal om geen koudebrug bij de overgang van spouwisolatie naar dakisolatie te hebben moeten beide isolatieingrepen inderdaad naadloos op elkaar aansluiten.

Ademend vermogen van baksteen is bijna nihil. er is nauwelijks damptransport mogelijk van binnenvocht naar buiten tenzij dat beetje vocht dat condenseert aan binnenkant van buitenspouwblad. en dat beetje vocht staat in schril contrast met alle vocht die binnenshuis geproduceerd wordt door de bewoners.
Daarvoor dient immers een ventilatiesysteem oim dat af te voeren (naast uiteraard de luchtverversing).
Als je de dampdichtheid van materialen wil vergelijken hoef je maar eens de parameter µ (griekse letter mu))   = dampdiffusieweerstandsgetal te bekijken. naast lambdawaarde staat dit bij tabellen van alle bouwmaterialen en isolerende stoffen. en µd = µ x d (dikte in meter uitgedrukt)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag