Rendabel? Dubbelglas vervangen door HR++(+)??

3

Rendabel? Dubbelglas vervangen door HR++(+)??

Tommaske73
Tommaske73
#Isolatie · 5 jaren geleden

Huis is voorzien van merbau-ramen (dd. 1996); ik ben niet van plan deze ramen te vervangen.
Deze ramen zijn voorzien van dubbel glas (dd. 1996) (Ik veronderstel met een U-waarde van +/- 2.7)

Mijn vraag: heeft het zin om dit glas te vervangen door HR++ of HR+++ glas?
Rendement t.o.v. investering?  Welke besparing is te verwachten?  Terugverdientijd?
Een eventueel dikteverschil van het glas kan opgevangen worden met de glaslatten.

Graag een antwoord/advies onafhankelijk van de isolatie-waarde van de rest van het huis.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Wat is de toestand van je huidige kozijnen? Zijn die nog in goede staat? HR++ glas lukt vaak niet in oude houten ramen.

Als je al dubbel glas hebt en je moet ook nog je kozijnen vervangen denk ik dat de investering die je moet doen niet snel gaat terug verdient worden. Anders wordt het natuurlijk als je kozijnen ook in slechte staat zijn.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

Als er al dubbel glas insteekt, zijn de ramen zeker geschikt voor het HR++ glas en ook voor zogenaamd heatmirrorglas van Vangeystelen/eurotherm dat de isolatiewaarde van driedubbel heeft maar in bestaande ramen kan.
Vermoedelijk zijn merbauramen nog in goede staat en dan beperkt de investering zich tot het glas zelf en loont zich de investering

welke besparing en terugverdientijd hangt af van veel factoren zoals woontemperaturen, grootte van de ruimtes, verwarmingssysteem, verwarmingsperiodes/aan-af-wezigheid. 
Maar ook is er de factor comfortverhoging. vlakbij oud dubbelglas voelt men bij koude winterdagen een koudestraling, de door jou opgenoemede isolerende glassoorten hebben dat niet. Zelf had ik oud dubbel glas (U= +-2,7) en liet dit vervangen door heatmirrorglas van U=0,66 maar in kaders waar nu reeds dubbelglas past krijg je zeker nog betere isolatiewaarden (je kan 0,6 of 0,55 verwachten)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag