5

Tuinhuis Isolatie met PIR

mark84
mark84
#Isolatie · 5 jaren geleden

Beste Livios,

Ik heb van de zomer zelf een tuinhuis gebouwd en nu wil ik deze thermisch gaan isoleren. De reden hiervoor is dat ik in de winter planten vorstvrij (zoveel mogelijk) kan bewaren en wellicht wat kan klussen. Hiervoor gebruik ik dan een elektrisch kacheltje in de winter, waarbij de warmte dus hopelijk zoveel mogelijk in het tuinhuis blijft. Ik heb al heel veel gelezen, maar toch is iedere situatie anders en duizelt het nog een beetje... Even wat specificaties en daarna mijn (6) vragen:

- Het tuinhuis heeft een zadeldak
- Totaal wil ik zo'n 32 m2 isoleren (muren en dak)
- De wanden / balken zijn 15cm dik, maar ik wil een elektrospouw van 5cm in de muur reserveren
- Het skelet is van Douglas hout en de buitenzijde is zwart rabat
- Op het dak ligt dakbeschot, vervolgens damp-open folie en daarop panlatten met dakpannen
- Ik wil de muren aftimmeren met Fins Vuren aan de binnenzijde

Zie foto voor een beter beeld van het tuinhuis op dit moment.

1) Gezien bovenstaande wensen, wat voor isolatie adviseren jullie? Ik dacht zelf aan PIR-platen van ongeveer 7 cm, maar deze zijn wel vrij prijzig. Ik heb zo'n 10 cm ruimte (exclusief de elektra) tot mijn beschikking. Zou bijv. rotswol voldoende zijn gezien mijn wensen of toch de PIR-platen?

1) Klopt deze volgorde van isoleren v.w.b. de muren, zie foto.

2) Moeten de PIR-platen zelf ook ingekaderd worden met houten latten, zodat ik daarop vervolgens de dampremmende folie kan bevestigen of is dat niet nodig? Zo nee, hoe bevestig ik dan de dampremmende folie luchtdicht? Oftewel, kan de dampdichte folie op de isolatieplaten zelf geniet worden?

1) Klopt deze volgorde van isoleren v.w.b. het dak, zie foto.

2) Moet er nog een laag damp-open folie tussen de isolatie en het dakbeschot of is dat hier niet nodig, omdat er al een laag zit tussen het dakbeschot en de pannen?

3) Als ik voor het dak kies voor rotswol, is het dan nodig om een cm tussenruimte / ventilatielatten te plaatsen, of is dat bij rotswol niet nodig?

Sorry voor de vele vragen, maar hier loop ik tegenaan en kom niet echt verder. Ik wil het gelijk goed doen en ik weet zeker dat jullie me verder kunnen helpen. Als er nog aanvullende info nodig is, hoor ik het graag!

Alvast super bedankt voor de reacties!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62601/whatsappimage2020-09-28at124846.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6f09c17415e11bd586d7f0e57cfdade2https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62601/isolatie.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=03fe2c7ef2614ce093ca2a5172ebc2c4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62601/dakisolatie.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=24f59610b88a2dfe6d1be2f40a8c3d8c

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

zowel voor dak als muren geldt: isolatie tot tegen dampopen buitenluchtscherm.
op de foto's is de volgorde van opbouw correct.
dakisolatie wordt normaal tussen de balken en binnenmuurisolatie tussen latten aangebracht en daarop wordt dan uw dampdicht scherm geniet. De nieten moeten afgetaped. ook overgangen tussen muren en dak en muur en vloer moet afgetaped.
Het staat u vrij voor PIR als voor minerale wol te kiezen. Er is inderdaad een groot verschil in prijs. Je kan de multimax30 kiezen wat de eest isolerende minerale wol is. 

Voor verwarming van zo'n kleine ruimte zou ik een lucht-lucht-warmtepomp nemen, dat is eigenlijk een soort airco die omgekeerd werkt. Die kan je wel kopen onder de 1000€ en die verbruikt maar 1/3 tot 1/4 van een electrisch kacheltje

0
mark84
mark84
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste Carl,

Wow! Kijk, hier heb ik wat aan! Fantastisch! Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben nu al een hele grote stap verder, maar het roept ook weer wat extra vragen op. De lucht-lucht-warmtepomp kende ik in het geheel nog niet en dat is zeker een uitkomst! Daar ga ik me eens in verdiepen.

Ik was eigenlijk al vastberaden om PIR-platen te nemen, maar nu je de Multimax30 noemt, wordt ik eigenlijk nog enthousiaster! De Rd-waarde is iets minder, maar volgens mij voor mijn doelen nog zeer acceptabel. Daarbij is dit veel makkelijker te verwerken, omdat het zacht materiaal is en is de kans op kieren en naden kleiner. Ook zijn niet alle delen/ruimtes hetzelfde qua breedte en lengte, dus dan is zacht materiaal beter.

Op de website van Isover staat dat de Multimax30 met name geschikt is voor gevels maar niet voor dakisolatie. Voor hellende daken zou ik dan Rollisol plus moeten gebruiken. Op zich niet erg, want voor het dak kan ik ook wat dikkere isolatie pakken, aangezien daar geen elektriciteit loopt.

Nog 4 vragen:

1: Ik lees op de website van Isover: "Een spouw tussen de isolatie en het dakbeschot kan juist vochtproblemen veroorzaken. Dit heeft ook een negatieve invloed op de isolatie." Betekent dat ik dus geen centimeter ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie moet houden en deze direct ertegenaan moet bevestigen? Scheelt ook weer latten plaatsen speciaal voor deze spouw... En dus wel een spouw bij de muren tussen het houten rabat en de damp-open folie?

2: Als ik het goed begrijp voor het houten stijl- en regelwerk. Als ik isolatie heb met een dikte van bijv. 7 cm, dan moet ik ook latten van 7 cm rondom plaatsen. Daartussen kan dan het isolatiemateriaal en daaroverheen dan dampdichte folie?

3: Als vraag/aanname 2 klopt, dan moet ik bij de wanden dus eerst een lat van bijv. een centimeter plaatsen waarover ik de damp-open folie span en vervolgens een lat plaatsen van 7 centimeter waartussen ik de isolatie stop? Zie foto voor wat ik bedoel. En kan ik die latten gewoon schroeven? En daarna afkitten?

4: Kan ik gewoon goedkoop ruw vurenhout gebruiken voor het houten stijl- en regelwerk of adviseren jullie geimpregneerd hout? Zo lees ik dat er speciale ventilatielatten zijn, maar hebben die in mijn geval echt meerwaarde?

Als ik op deze vragen antwoord heb kan ik denk ik aan de slag! Echt super dit! Scheelt weer een paar nachten wakker liggen ;)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62626/isolatie-muur.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3a5644e769331b6a2ae2c3e848d6065e
0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

1.  dat bedoelde ik juist met isolatie tot tegen dakbeschot of dampschermen: geen luchtspouw laten omdat dit ook condens veroorzaakt.

voor hellende daken kan je de Rollisol van Isover ook vervangen door Isocomfort. Of door Knauff Multifit. Eens kijken op https://www.bouwpuntdewitte.be/promo.php?id=629 naar promo's 16 en 17, en 4 en 5 : die leveren op de werf (een vriend had met hen goede ervaring)

2. latten hoeven niet rondom, maar alleen verticaal of horizontaal nargelang wat handigst is.

3. je wanden zijn al dampopen en winddicht veronderstel ik. Als je toch kleine tochtkieren "voelt" tussen de wandplanken, kan je de "Tescon Vana" van Proclima nemen om kieren en spleten af te tapen. Die bestaat op rol op verschillende breedtes. Trouwens de websites van Proclima of invoerder Isoproc heeft heel wat info rond aanbrengen van isolatie, dampschermen en tapes. Je kan als particulier wel niet rechstreeks bij Isoproc kopen maar hen wel opbellen, ik heb dikwijls hun stand op Batibouw bezocht en zelfs hun hele cataloog met uitgebreide uitleg meegekregen!

4. vurenhout volstaat echt voor werken binnenshuis. Enkel voor structureel constructiewerk zoals dakbalken wordt Douglas-spar gebruikt en voor panlatten geimpregneerd hout.

0
mark84
mark84
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste Carl,

Wat ben ik blij met jouw antwoorden! Echt zeer verhelderend en duidelijk toegelicht! Hieronder nog even mijn reactie per punt :)

1) Super! Ga ik het zo doen! En zal eens kijken naar de Isocomfort en Multifit. Thanks!

2) Dat is ook zo inderdaad! Wow, dit scheelt de helft van de kosten! Thanks!!

3) Uhm, de wanden zijn door middel van het rabat al winddicht (en kierdicht), maar ik heb er nog geen damp-open folie tegenaan zitten. Moet er dan geen damp-open folie tussen de isolatie en het rabat bij de wanden? Ik had ergens gelezen dat je dan het beste eerst latten kunt bevestigen van een centimeter, daarover damp-open spannen en dan isolatie? Ik ga ook eens kijken bij Proclima en Isoproc voor aanvullende info.

4) Fijn, thanks voor de bevestiging!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag