dit nog nergens gevonden. terwijl ik zoveel mogelijk alles doe-het-zelf aan mijn woningrenovatie. en er in mijn eentje al wat jaren bezig ben.
wat je beoogt omhelst meerdere disciplines: ruwbouw met isolatie, schrijnwerk (ramen en deuren), verwarming, electriciteitsvoorziening, ventillatie. Dat maakt het dus behoorlijk gecompliceerd en dus veel voorstudie.
slechts kleine uitbreidingen van beperkte oppervlakte zoals tuinhuis, veranda hoeven enkel een melding en geen bouwdossier/bouwvergunning.
het slechte nieuws is: omdat het geen renovatie maar een uitbreiding betreft, moet je een bouwvergunningsaanvraag indienen. en daardoor moet je wel een architect.
het goede nieuws is: die architect zal zorgen voor advies en opvolging van de werf. daarvoor betaal je hem, plus voor de plannen voor de bouwvergunning.
Het zal wel een zoektocht worden naar aannemers waarbij je zelf kan meehelpen. Maar als je absolute beginner bent, kost je hen meer tijd dan je er hen bespaart.
misschien toch best een veranda als uitbreiding nemen met de maximaal toegelaten oppervlakte???
die ga je nog enigszins in bouwpakket en doe-het-zelf kunnen doen. Neem dan wel triple beglazing want zelfs dat isoleert nog altijd veel minder dan een geïsoleerde muur.
En de electricteitsuitbreiding en verwarming daarvoor, dat kan dan ook via Easykit of Rubanzelfbouw of Sackzelfbouw.