3

Zelf bouwen met begeleiding

Andre70
Andre70
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

We willen graag een aanbouw aan onze woning realiseren. Het uitvoeren zouden we zelf willen doen, om zo kosten te besparen. Maar we zoeken iemand die ons zou kunnen begeleiden en advies geeft en zo onder meer voorkomt dat we bouwtechnisch fouten maken. Een formule zoals bijvoorbeeld Easykit aanbiedt zou kunnen werken, maar dan zoeken we die voor ruwbouw, schrijnwerk, enz. Waar kunnen we dit vinden?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

dit nog nergens gevonden. terwijl ik zoveel mogelijk alles doe-het-zelf aan mijn woningrenovatie. en er in mijn eentje al wat jaren bezig ben.

wat je beoogt omhelst meerdere disciplines: ruwbouw met isolatie, schrijnwerk (ramen en deuren), verwarming, electriciteitsvoorziening, ventillatie. Dat maakt het dus behoorlijk gecompliceerd en dus veel voorstudie.

slechts kleine uitbreidingen van beperkte oppervlakte zoals tuinhuis, veranda hoeven enkel een melding en geen bouwdossier/bouwvergunning.

het slechte nieuws is: omdat het geen renovatie maar een uitbreiding betreft, moet je een bouwvergunningsaanvraag indienen. en daardoor moet je wel een architect.
het goede nieuws is: die architect zal zorgen voor advies en opvolging van de werf. daarvoor betaal je hem, plus voor de plannen voor de bouwvergunning.
Het zal wel een zoektocht worden naar aannemers waarbij je zelf kan meehelpen. Maar als je absolute beginner bent, kost je hen meer tijd dan je er hen bespaart.

misschien toch best een veranda als uitbreiding nemen met de maximaal toegelaten oppervlakte???
die ga je nog enigszins in bouwpakket en doe-het-zelf kunnen doen. Neem dan wel triple beglazing want zelfs dat isoleert nog altijd veel minder dan een geïsoleerde muur.
En de electricteitsuitbreiding en verwarming daarvoor, dat kan dan ook via Easykit of Rubanzelfbouw of Sackzelfbouw. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

We willen graag een aanbouw aan onze woning realiseren. Het uitvoeren zouden we zelf willen doen, om zo kosten te besparen. Maar we zoeken iemand die ons zou kunnen begeleiden en advies geeft en zo onder meer voorkomt dat we bouwtechnisch fouten maken. Een formule zoals bijvoorbeeld Easykit aanbiedt zou kunnen werken, maar dan zoeken we die voor ruwbouw, schrijnwerk, enz. Waar kunnen we dit vinden?

Dat noemen ze dus een architect :)

Die heeft een opleiding om bouwtechnisch u te kunnen bijstaan en u te behouden voor flaters en fouten. Hij kan je begeleiden in de werken van ruwbouw tot stopcontact. 

En met die aanbouw ? 75% dat je dan sowieso een architect nodig hetb voor de uitvoering. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag