Nieuwe muur binnenkant achtergevel van aanbouw.

4

Nieuwe muur binnenkant achtergevel van aanbouw.

Kat7
Kat7
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Ik zou graag een nieuwe strookfundering gieten aan de binnenkant van de achtergevel van de aanbouw Lengte 650cm  Hoogte 250 cm. Het dak is licht er liggen namelijk dakpanplaten op 35m2

Welke verplichtingen zijn er met de fundering is er een meldingsplicht bij omgevingsloket en moet de fundering door een stabiliteitsingenieur berekend worden?

Ik zelf zou namelijk een fundering gieten van40cm breed en een dikte van 37cm op een diepte van 80cm.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

meldingsplicht geldt enkel voor veranda en garage en dergelijke zolang die een bepaalde oppervlaktegrootte niet overschrijden.
bouwvergunningsplicht geldt bij verbreden van deuropeningen en raamopeningen en extra aanbouw. Dus niet als je iets met binnenmuren verandert. Bij extra fundering verandert er niks met de woningstructuur naar buiten toe hee.

Vraag is waarom je nu een stabiliteitsingenieur zou laten aantreden hiervoor??? 
dit moest immers berekend zijn bij bouwen van die aanbouw!!! en voor lichte constructie dat jij opnoemt heeft de architect dit wellicht alleen aangekund zonder ingenieursbureau of stabilteitsingenieur.

0
Kat7
Kat7
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

De aanbouw stond er al bij aankoop huis.

Eigenlijk is dit geen binnenmuur maar de achtergevel van de aanbouw(bijgebouw).

Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit nu een wijziging is van de contructie of niet, het dak 7% rust op gordingen en er ligt nog juist een gording voor deze muur.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

dit is echt geen wijziging van de constructie. een praktische vuistregel is dat veranderingen die niet van buiten zichtbaar zijn, noch verguningsplicht noch meldingsplicht hebben. en zelfs herstellingen/reparaties aan buitenstructuren (bvb mag een oud raam vervangen door een evengroot nieuw, een muur gerepareerd, ...)

Van hieruit kan wel niemand oordelen of een verbreden en verzwaren van de huidige fundering aangewezen is of niet. alles hangt af hoe die achtergevel en fundering en hun conditie.
Zoiets zou ik zelfs niet durven beoordelen via foto's. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag