4

Help : schimmel in kamers onder hellend dak !

Steffen07
Steffen07
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Wij hebben een hellend oud dak met dakkapel waar zich de kamers bevinden.

Er is geen dampscherm en onderdak in de zolderruimte boven deze kamers.

De ruimte tussen de zolder en de kamers is echter wel voldoende dik geisoleerd. Daar waar de ruimte aan de dakzijde tot aan de dakkapel breeder en niet zo ver strekt (max 1 meter) heb ik dezee kunne opvullen met isolatie.

Maar in de hoeken waar het dak helemaal doorloopt tot aan de goot is de ruimte slechts 10mm-12mm en loopt 2meter70cm diep waardoor ik er geen isolatie kan inschuiven. Hierdoor zijn de hoeken van het dak niet geisoleerd achter de kamers. 

Het dak eraf halen en volledig zou uiteraard de oplossing zijn, maar momenteel geen budget hiervoor.

Nu mijn vraag : zou het een (voorlopige) oplossing zijn om de ruimte waar ik niet aankan, zijnde 4 hoeken holle ruimte van 1cm dik, 1,5meter breed en 2,70mter diep AF TE DICHTEN met een rockwool zodat de (koude) lucht hierachter stilstaat en wat MINDER schimmelvorming geeft ? 

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

schimmel komt juist voort door geen dampscherm tegen de isolatie aan de bewoonde kant (warme kant, interieurskant). het zorgt ook voor de winddichtheid en daarmee vele kieren en tocht te elimineren. vroeger isoleerde men zonder daarvan af te weten of er zich iets van aan te trekken

de dikte van de isolatie maakt niks uit volgens de bouwfysica.

hoe uw ruimte er qua afetingen eruit ziet en of je al of niet gemakkellijk bij of onder die bestaande isolatielaag kan , daarvan trekt de bouwfysica en natuurkundewetten zich niks aan

en als je dampscherm plaatst moeten de banen 10-15cm overlappen, de naden afgeplakt met speciale tape en hiermee ook afplakken aan zijmuren en dakbalken zodat het een aaneensluitend onondebroken geheel vormt

0
Steffen07
Steffen07
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste Carl, 

Bedankt voor uw reactie. 

Het is misschien niet zo eenvoudig om mijn probleem te schetsen, maar ik had vooral graag geweten wat ik voorlopig het best doe bij de plaatsen waar ik ik niet aankan om isolatie tussen het dak en de achterwand van de kamers te plaaten om uitslaande schimmel in de kamers te vermijden.

De riumte tussen het plafond van de kamers en de zolder is dik geisoleerd.

De ruimte tussen het schuin aflopend plafond en het hellend dak is niet geisoleerd omdat de ruimte ertussen slechts 1 cm is. Ik kan er dus niet aan. Ik zou wel lange platen isolatie tussen de balken naar beneden kunnen schuiven, maar deze zullen niet voldoende aansluiten aan de balken omdat ik er met geen plakband aankan om deze af te sluiten. 

Vandaar mijn vraag : zou het een beetje helpen om de gleuf van 1cm breed naar de holle ruimtes eronder gewoon af te dichten met vb. rockwool ? Op die manier zou de aanwezige lucht de smalle holle ruimte stilstaan en minder vochtproblemen scheppen ?

(jammer dat ik geen schets kan tekenen die het probleem beter kan aantonen).

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

ik kan het inderdaad niet zien hee.
maar wat ik bedoelde is dat de bouwfysica en daarmee cinsens en schimmelvorming er zich geen moer van aantrekt dat je er niet bij kan. een verkeerde constructie uit het verleden zal blijven problemen geven tot die compleet en juist aangepakr worden. En het gevaar is niet denkbeeldig dat je dan binnen de 10j met veel grotere kosten zal zitten.
Zonder foto's kan ik weinig van uw beschrijving maken en als het zo ingewikkeld is zal het wellicht ook nie met een aar foto's of schetsen op te helderen zijn.  Best isolatieadvies ter plekke via energieadviseurts van de gemeente of via het provinciaal centrum duurzaam bouwen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag