wie betaalt de ingreep in de technische koker van appartementsgebouw

3

wie betaalt de ingreep in de technische koker van appartementsgebouw

mazinger
mazinger
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Hallo!

Bij het opfrissen van de badkamer in mijn appartement heb ik vastgesteld dat het ventilatiekanaal naar de technische koker erachter, niet verbonden is met de aparte gemeenschappelijke ventilatiekoker die rechtstreeks de vochtige lucht naar buiten moet leiden. Vochtige kucht uit mijn badkamer gaat dus rechtstreeks de technische koker in en bevochtigt de installaties en muren daarin.

Er moet dus een flexibele alu buis komen aan de achterkant van het ventilatiekanaal in mijn badkamer, naar de ventilatiekoker. Daarin is een gat voorzien en op zich is dit zelfs geen moeilijk werk, ware het niet dat de plek van ingreep nogal moeilijk bereikbaar is voor iemand van mijn grootte. Ik zou het dus uit willen geven aan de loodgieter van ons gebouw, die iets kleiner is en het waarschijnlijk ook zal doen.

Ik wil wel vooraf weten of de kost die hij gaat aanrekenen, door de mede-eigenaars of door mezelf moet betaald worden. Ik zou zo denken dat het op last is van de gemeenschap, omdat het werk in de gemeenschappelijke koker dient te gebeuren. Klopt die redenering? Als het kan, heb ik graag ook een officiële verwijzing om de wetgeving hierover te kennen...

Bedankt!!!

(op de foto genomen in de technische koker, zie je van beneden naar boven de betonnen ventilatiekoker, en in het midden bijna boven, de achterkant van het ventilatiekanaal naar mijn badkamer en het daarvoor voorziene gat in de betonnen ventilatiekoker. Helemaal links zie je trouwens een correct geplaatste buis naar het toilet.)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/66919/img20210410172623.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=336b9c16b54912881c80494e9b8d15e0

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
4 jaren geleden

Dit is alvast geen kost voor de gemeenschap daar alleen uw appartement die aansluiting gebruikt.  Mocht de gemeenschappelijke verticale afvoerbuis te vervangen zijn dan is de kost voor de medeeigendom.

In theorie zou je dit gebrek kunnen verhalen op de promotor maar daarvoor is t appartement ws te oud.  Je zal dan al moeten bewijzen dat die aansluiting er nooit was wat niet doenbaar is ..

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Je zal dit eerst moeten voorleggen aan de syndicus van deVME.

Als je dit zonder toestemming van de gemeenschap van eigenaars doet zal je zelf de kost ervan moeten betalen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag