Heeft een dampscherm plaatsen wel zin ?

2

Heeft een dampscherm plaatsen wel zin ?

Tim240974
Tim240974
#Isolatie · 4 jaren geleden

Ik heb een woning van ongeveer 20 jaar oud. Hier is geisoleerd met rockwool tussen de dakspanten in. De dikte is ongeveer 10 cm. In een aantal kamers (niet allemaal) is nu het vals plafond verwijderd. ik wil hier bijkomende isolatie aanbrengen. Het schuin dak (en de oude isolatie) lopen langs de bovenzijde door naar de zolder (die afgewerkt is en langs de onderzijde loopt het schuin dak door achter een valse wand (stucanet) waar ik niet aan kan en wat ik niet ga uitbreken. Ik wil echter bijkomend isoleren waar ik kan. De vraag die ik me stel heeft het zin een dampscherm aan te brengen als ik nooit het volledige dak kan beslaan (achter de stucanet wand kan ik niks doen) en ik ook de zijkanten nooit 100% kan afdichten. Anderzijds heb ik geen ventilatie systeem. Ik wil ook niet overisoleren zodoende ik in huis schimmels krijg. Dan liever wat warmteverlies. Dus heeft in deze een dampscherm zin.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
4 jaren geleden

schimmels krijg je door onderisoleren en gebrek aan ventilatie en ontbreken van dampschermen.

in elk geval hoort een dampscherm onder een isolatielaag en dat maakt niet uit of die recente of 20j oude isolatie is. bouwfysica-wetten zijn natuurkunde-wetmatigheden, en trekken zich geen moer aan of je er bij kan of niet, of je iets wil uitreken of laat zitten om esthetische en praktische redenen. Noch trekken die zich iets aan van een budget voor ventilatie of wat dan ook.
Maar feit is als uw dakstructuur gaat rotten eens die 10 tot 20jaar van condens heeft moeten lijden. en dan pas wordt het heeeeel duur als uw dakgebinte moet vervangen!!!

dus beter meteen juist doen en desnoods de groene lening aanvragen die +- renteloos is. Vanaf dag 1 ga je dan wel energie besparen en dit op min dan 10j eruit halen

(tussen haakjes, ik heb geen bedrijf, verdien er dus niks aan, ik ben een wetenschapper) (en heb een plat dak terwijl al mijn vrienden een hellend dak hebben)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag