5

EPS grafiet of glaswol

Zelfbouwer2
Zelfbouwer2
#Isolatie · 3 jaren geleden

Ik zit met een dilemma. Het gebruik van EPS grafiet of Glaswol.

Het gaat over een nieuwbouw waar ik de muren met deze wil isoleren. Ik zou geen gebruik willen maken van PIR of PUR vanwege de kostprijs. De leverancier van bouwmaterialen vertelde mij dat meer en meer mensen terug glaswol gaan gebruiken vanwege de kostprijs. Ipv 14cm gaan we nu dus 22cm moeten isoleren.

Door wat opzoekwerk bij ik bij EPS met grafiet gekomen Lambda waarde van 0,031. Dezelfde als glaswol.

Alles overwogen scheelt dit toch nog een 10 euro m2 Dit voor glawol. Voor EPS is het vergelijkbaar.

Mijn voorkeur gaat een beetje uit naar EPS vermits dit harde platen zijn. Maar zijn er mensen die dit reeds geplaatst hebben? Of is glaswol ook gemakkelijk te plaatsen?

Groeten

Rudi

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Glaswol kan mogelijks door de jaren gaan verzakken... 

Glaswol gaat 55 jaar mee 

Rotswol gaat ongeveer 75 jaar mee.

Polyurethaanschuim gaan 75 jaar mee

EPS parels gaan 100 jaar mee

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zoiets moet je bepalen ifv de muur opbouw, de gebruikte gevelsteen... de nodige dikte,...

je kan toch niet zomaar het ontwerp gaan aanpassen op 22 cm ipv 14 te plaatsen?

waar is de architect?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

gebruikte isolatieproducten moet je altijd afstemmen op de eigenschappen van de aanleunende laag. in jouw geval het soort materiaal van binnenmuur en buitenmuur.

trouwens zomaar glaswol met grafietEPs vergelijken op basis van 1 enkele parameter: de lambda???
de mu-waarde of dampdoorlaatbaarheid is grondig verschillend. Glaswol is dampopener.

en er bestaat van Isover de Multimax30. dat is een stijve spouwplaat met lambdawaarde 0,030

grafietEPs wordt toch voor buitengevelisolatie gebruikt en dan met een crépi/gevelmortel bezet. Of met steenstrips.

0
Zelfbouwer2
Zelfbouwer2
2 21 Bouwer
3 jaren geleden

Radiodetection, De plannen zijn reeds aangepast voor glaswol. Dus dat is geen probleem.

Wat de architect betreft. Deze heeft hier niet dadelijk een mening over. Beide kan ik gebruiken om te isoleren in mijn geval. Er zijn nog mensen die met dezelfde gedachte spelen om met EPS grafiet /EPS neopor te isoleren.

Carl: Inderdaad deze platen worden meestal gebruikt als buitengevel isolatie om steenstrippen of crepi te plaatsen. Maar volgens de architect ook mogelijk om als binnenmuur isolatie te gebruiken.

Mijn vraag was dan ook of er mensen zijn die reeds ervaring hebben met EPS met grafiet?

In een spouwmuur is een dampopen isolatie minder van belang. PIR en PUR hebben ook een slechte dampopen.Als je spreekt over het isoleren van dakconstructies geeft ik je volledig gelijk.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

U moet de kostprijs ook eens anders bekijken. De buitenafmetingen van uw woning liggen vast. Indien u met glaswol of EPS isoleert moet u rekening houden met een spouw die +- 10cm breder is dan met PIR-isolatie. Dit geeft u een verlies van 20cm op de binnenafmetingen. In nuttige woonoppervlakte is dit verlies vlug 4m² à 1500€/m² geeft u een verdoken meerkost van 6.000€. Pir kost +- 10€/m² meter meer dan EPS ? >> 100m² PIR isolatie kost 1000€ meer, maar uw nuttige vloeroppervlakte is 4m² groter.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag