24

Besparen anno 2022: Verwarming gas vs elektrisch vuurtje?

DonJohn
DonJohn
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik heb een vaillant ecotec pro verwarming. Ik woon in een ouder gelijkvloers hoekappartement. Ik wil de living zo’n 25m2 zo’n 18 graden krijgen als ik minstens 2u thuis ben.

Is een vuurtje 2kw of mijn chauffage (24kw gas) met 2 grote radiators in living de beste optie gezien de huidige gas/elektriciteitsprijzen?

merci! 

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Ik heb een vaillant ecotec pro verwarming. Ik woon in een ouder gelijkvloers hoekappartement. Ik wil de living zo’n 25m2 zo’n 18 graden krijgen als ik minstens 2u thuis ben.

Is een vuurtje 2kw of mijn chauffage (24kw gas) met 2 grote radiators in living de beste optie gezien de huidige gas/elektriciteitsprijzen?

merci! 

In veel woningen is het onmogelijk om met een 2kW radiator 18 graden te halen voor een dergelijk volume, moet m.i, reeds een BEN woning zijn of toch dicht tegen dat niveau.

Een kWh is een kWh of dat nu gas of electriciteit is. Het hangt er dus vanaf hoeveel jij betaalt per kWh voor dat gas en elektriciteit. Gas is bij directe aankoop idd (nog steeds) goedkoper per kWh. Igv zonnepanelen verandert dat plaatje echter aanzienlijk. 

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Op zich zit ik nu voor november op zo'n 23 kwh met dat vuurtje.

Ik heb het gevoel dat als ik mijn vaillant telkens moet opzetten voor gewoon 2 radiatoren dat dat precies wat inefficient is? of ben ik mis?

Dat zou dus neerkomen op zo'n 30-40kWh voor de ganse maand november. Dat is weinig en jouw CV gaat daar idd ver over. Dit komt echter niet omdat die CV ketel minder efficient is maar omdat je heel veel inboet op comfort. Die elektrische radiator verwarmt immers maar heel plaatselijk. 

Als je geen bezwaar maakt voor dit verlies aan comfort dan kan je de volgende test doen. Verwarm een halve maand met je CV ketel en kijk hoeveel m3 gas je verbruikt hebt. Doe dit x10 en je hebt grosso modo het verbruik in kWh. Kijk op je energiefactuur hoeveel je betaalt voor een kWh aan gas. Doe hetzelfde met dat elektrisch vuurtje voor het resterende deel van de maand en vergelijk die twee.

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Het is om de TS daar inzicht in te laten krijgen 

ik denk dat je gelijk heb

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Draai alle radiatoren dicht, behalve die in de kamer die je wil verwarmen..

Desnoods 1 radiator open in de living.. of plaats een kleinere radiator en draai die  andere 2 toe.

Zal goedkoper zijn dan met dat electrich vuurtje. of een infrarood verwarming. 

Dan moet je ook de thermostaat naar beneden draaien anders gaat dat echt niet werken.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Draai alle radiatoren dicht, behalve die in de kamer die je wil verwarmen..

Desnoods 1 radiator open in de living.. of plaats een kleinere radiator en draai die  andere 2 toe.

Zal goedkoper zijn dan met dat electrich vuurtje. of een infrarood verwarming. 

Dan moet je ook de thermostaat naar beneden draaien anders gaat dat echt niet werken.

------------------

Zie ni in waarom dat ni zou werken als je thermostatische kraan op je radiator hebt.., dan mag je zeker de thermostaat niet uitzetten

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
3 jaren geleden

Persoonlijk zou ik het cv vermogen op het minimum zetten, bij Vaillant is dat 6 kw en dan eens kijken wat het verbruik is. Gebruik je de cv ketel ook voor het sww?

0
DonJohn
DonJohn
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Hier enkele eerste resultaten. Hopelijk klopt de berekening.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/116TDKvcuwXzRIcTTLmm0V4YYwlk0_nQv1uhW7bMIMVg/edit?usp=sharing 

Verwarming: 3,79 euro

Vuurtje: 4,76 euro

Opmerkingen: temperatuur buiten bij vuurtje lager. Vuurtje biedt meer stralingswarme en is locaal aangenamer (verslavender ook) dan een redelijk warme living met chauffage. Chauffage biedt meer algemeen warmte in ruimte maar niet heel aangenaam. Vuurtje brandde wel slechts 3,4uren voor die prijs. Eindtemperatuur was nog niet bijzonder.

Hoop dat de TS de resultaten hier post.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Wie investeert in een warmtepomp of warmtepompboiler kan een premie aanvragen. Ontdek het bedrag en de voorwaarden om in aanmerking te komen.

Lees meer

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Kan je je elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij? Hoeveel kan je ermee besparen en vanaf wanneer is het mogelijk?

Lees meer

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Sinds 17 april mag je een zonnepaneel met stekker in je stopcontact steken. Hoeveel kosten plug&play zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag