17

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Daar zal je een schakeling voor moeten bouwen die de oplading van de accu of vloer meet, deze elke 15 minuten stopt als er reeds 625Wh verbruikt is en weer start bij aanvang van het volgende 15 minuten blok.

Je kan ook weerstanden in de accu afkoppelen of eventueel dimmen zodat het vermogen beperkt wordt tot 2,5kW.

Je loopt uiteraard dan wel het risico dat deze niet volledig krijgt opgeladen. Zal je moeten testen. 

Denk er ook aan dat koken enkel kan met 1 plaat, hoogstens 2 als je onder die 2,5kW wil blijven. Ook zal je dus ook koken, wassen en drogen in fasen moeten doen om onder die magische grens te blijven. 

Momentele piek kan je trouwens steeds zien op de meter, parameter 1.6.0 

0
freddie
freddie
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

bedankt voor de info,doch ik begrijp niet waarom men mensen die elektrisch verwarmen straft(uitstoot 00 procent)en vervolgens de mensen aanspoort elektrisch te rijden.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Energetische verliezen van een huis worden bekeken vanuit hun primair energieverbruik. 
voor electriciteit in huis is dat ongeveer 2,5 keer zoveel qua productie. 
Voor gas is dat eerder 1 op 1. 

Een wp heeft een rendement van een factor 4 , enz. 

een auto kan je naar C02 maatstaven milieuvriendelijker zich doen verplaatsen met electriciteit dan met fossiele brandstof. 

de uitstoot van electriciteit is dus zeker niet 0% !

0
LDI006
LDI006
1 48 Andere particulier
2 jaren geleden

Het gaat er niet om te straffen in verband met een af andere uitstoot, maar wel, zo denken ze toch bij de maatschappijen (en ministers), om de momentbelasting niet boven de capaciteit van het netwerk te stuwen.  Ook is er nog altijd de wetenschap dat zuiver verwarmen met accumulatie een groter verbruik heeft dan andere verwarmingsvormen en dat is misschien wel waar, maar de kost voor installatie, onderhoud, gebruiksduur, gemak  vind ik dan wel best laag en over 30 jaar tijd gezien... .

Vandaar dat spreiden.

Het heeft echt niets te maken met een af andere uitstoot.

Helaas is het wel zo dat als je op dag 1 van de maand het klokkwartier 00:00 to 00:15 eens hoog geweest bent, en daarna omzeggens de stroom uitzet voor de rest van de maand, je het deel "tranportkosten" voor die maand aan die piek wordt aangerekend. Hier denk ik dat een week ipv een maand een meer socialere werkwijze zou zijn.  (oh ja, lees tussen de regels maar "gestraft worden")

Zelf heb ik ook (3) accumulatiekachels en heb mijn schakeling zowat klaar die rekening houdt met de "komende" dagtemperatuur en niet de voorbije nachttemperatuur zoals een gewoon oplaadsysteem doet, maar nakijkt wat de restwarmte in de kachel(s) is (ga dit uitbreiden naar een per kachel basis zodat elke kachel onafhankelijk kan gestuurd worden naar een per kachel gewenste lading).  De uiteindelijke benodigde dagwarmte verdelen over het minimum aantal fases maar zodaning dat de benodigde lading haalbaar is in een tijd van 8 tot maximaal 9 uur.  Netto lading is de benodige komende daglading verminderd met restwarmte.

Vroeger werd de volledige laadperiode (met 3 fases, altijd een piek!) dan verschoven naar het einde van het exclusief nachttarief.  Als we moeten spreiden is dit nu net het omgekeerde.  Dus, schakel ik enkel het aantal fases in dat echt noodzekelijk is over de volledige dalperiode en wanneer niet elke fase in gebruik is laat ik deze om het half uur overschakelen (roteren) naar een andere.  Voordeel, verwarmingsweerstanden slijten gelijk en warmteverdeling in de accu is gelijkmatig.  Ook bekabel ik de fase vanuit de zekeringkast zodanig dat er een verdeling ontstaat in belasting per zekeringskring.

Heb ook ineens alles voorzien om daltarief te "zien" via "exclusief nacht", uitlezing via de seriele poort van een digitale teller, en indien geen van beide kan dan heb ik er een timer ingebouwd.

ineens ook alle benodige voorrangsschakelingen in opgenomen.  Heb nog elektrische doorstromers to 18kW.  Dit zie ik niet als een hinderpaal voor capaciteitstarief daar de tijdsduur van gebruik kort is (emmertje warm water vullen, afwasbak, douche,  allemaal minder dan 10 minuten.  En dan moet dit nog exact gebeuren in het klokkwartier van de digitale teller zijn timer.

Flink wat werkt maar is een heel mooi projectje.

En voor echt later, huis is van 1984, enkel buitmuren hebben een isolatie van 35 jaar geleden, verbouwen kost mij een klein fortuin en mijn vrouw en ik zijn in pensioen.  Dus binnen een jaar of tien verkopen he.  Iemand reeds interesse hiervoor? :-)

0
LDI006
LDI006
1 48 Andere particulier
2 jaren geleden

Transportkosten is nu in twee delen, zoals voorheen per kWh verbruik + een deel capaciteitstarief.  Wat uiteindelijk minder dan 7% van het geheel zal zijn.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 174 Andere particulier
2 jaren geleden

Vele verbruikers hebben het principe van het capaciteitstarief niet doorgerekend of begrepen.
Verbruikers die veel verbruiken, zoals dat het geval is met zuiver elektrische verwarming, zullen met het capaciteitstarief net minder gaan betalen, ook zonder bijkomende maatregelen om de pieken te beperken, omdat een gedeelte van de transportkosten dat nu volledig per kWh berekend wordt, vervangen wordt door een vaste prijs die afhankelijk is van de pieken die je maakt.

Als je echt accumulatieverwarming hebt, kan je die bovendien even uitschakelen als je bvb elektrisch kookt, waardoor je de pieken vermindert.

Als je dus een beetje oplet om niet teveel dingen tegelijk aan te zetten, kan je dus, naast de vermindering van je faktuur nog wat extra gaan besparen, zie het dus eerder als een opportuniteit om door je gedrag, nog wat extra te kunnen besparen.

Het zijn vooral mensen met een kleine afname die door het capaciteitstarief meer zullen gaan betalen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Als je echt accumulatieverwarming hebt, kan je die bovendien even uitschakelen als je bvb elektrisch kookt, waardoor je de pieken vermindert.

Dat zal niet zo eenvoudig zijn, tenzij je 's nachts kookt 😜

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

bedankt voor de info,doch ik begrijp niet waarom men mensen die elektrisch verwarmen straft(uitstoot 00 procent)en vervolgens de mensen aanspoort elektrisch te rijden.

Uitstoot nul procent bestaa tniet. Dat is nou eens een typische greenwash gedachte. Ik probeer te koken en te wassen in voor en namiddag want iedereen wil binnenkort alleen nog 's avonds allerlei dingen doen en dan zullen ze daar wel weer iets belastend op te vinden

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Capaciteitstatief heeft niets met co2 te maken doch met het deels vermijden van investeringen in het verzwaren van het distributienet.  Deze extra investeringen zouden hoedanook ook doorgerekend moeten worden. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Er is een indirect verband met CO2 uiteraard, verzwaring van het elektriciteitsnet is immers een gevolg van de energieomschakeling.

Tot op heden hadden de meeste mensen typisch voldoende aan een 9,2kVA aansluiting. Als elektrisch rijden en warmtepompen gemeengoed worden dan gaat dat voor velen richting 22kVA of meer en dan spreek je nog niet over 100kVA publieke laders die ook moeten gevoed worden. Ofwel zit die kost in het laadtarief ofwel zit in de netkosten. 

Iemand moet die capaciteitsverhoging immers betalen en dat zijn wij met zijn allen. 

Jouw zorgen zijn ook wat voorbarig, er is immers geen enkele reden om automatisch aan te nemen dat jij (veel) meer gaat betalen. Een enkele accumulator heeft typisch een vermogen van 5kW, zwaarste zijn 7kW. 4 kookplaten zijn samen ook 8kW en dan gebruik je die nog niet simultaan met een droogkast en wasmachine. Dit gaat dan al over de 10kW heen.

Ik verwarm op gas en kook elektrisch en zit nu op een piek van 3,9kW.

Om realistisch gezien dus onder die magische minimum grens van 2,5kW te blijven moet je en hoogstwaarschijnlijk niet tegelijkertijd wassen en drogen. Dat is in Belgie een minderheid. 

Mensen die enkel elektrisch verwarmen zijn eerder middenmoters

Topverbruikers gaan diegenen zijn die laden met 22kW of nog erger, 2 auto's laden met 22kW en accumulatieverwarming. Dat gebeurt immers simultaan 's nachts. Dat is vlot 5x het piekverbruik van enkel elektrisch verwarmen. 

Is trouwens momenteel niet realistisch, praktisch niemand heeft een aansluiting die dergelijke vermogens aankan. 

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen op een appartement: hoe pak je dat aan?

Zonnepanelen plaatsen op een appartement: hoe pak je dat aan?

Ontdek hoe je op een verstandige manier zonnepanelen op je appartement kan plaatsen. Met tips en praktische info van syndicusexpert Luc Vander Meeren.

Lees meer

Energie-expert: “Met een slimme thuisbatterij doe je sneller je voordeel”

Energie-expert: “Met een slimme thuisbatterij doe je sneller je voordeel”

Energie-expert Alex Polfliet verklapt hoe je met een slimme thuisbatterij je stroomfactuur kan verlagen en hoe je je investering sneller terugverdient.

Lees meer

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Wie investeert in een warmtepomp of warmtepompboiler kan een premie aanvragen. Ontdek het bedrag en de voorwaarden om in aanmerking te komen.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag