Meerdere remautomaten voor zonnepanelen bij meerdere 30mA 40A diffs volgens nieuwe AREI ?
Vanaf 1 juni wordt het nieuw AREI van kracht waarbij bijna alle stopkontakten en alle verlichting nu ook op 30mA zal moeten.
"Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote (30mA) of zeer grote (10mA) gevoeligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen."
Dit wil dus zeggen dat je voor elke 8 zekeringen met dergelijke kringen dus een 30mA diff ervoor zal moeten zetten.
Nu komt het ... je kan dus met meerdere diffs van 30mA in je kast zitten en om het betaalbaar te houden kies je dan doorgaans voor 40A versies want 63A diffs kosten 2x zo veel en die heb je enkel nodig bij een netaansluiting van 63A.
Echter ... als je een omvormer aansluit dan kan het zijn dat stroom van het NET (vb 3x25A) + stroom van je omvormer (vb 3x16A) die door zo'n diff stroom groter wordt dan 40A (hier 25+16=41)
Er zijn dan twee oplossingen : diffs vervangen door 63A diffs maar dat wordt dus al snel een heel dure grap. Of gebruik maken van een remautomaat.
Nu vraag ik me af of je zo 1 remautomaat zou mogen installeren - waarachter dan al je 30mA diffs komen te zitten. Op die manier ga ik zeker geld uitsparen maar het nieuwe AREI spreekt dit precies tegen : "Onmiddellijk stroomafwaarts..." (zie boven)
laat uitschijnen dat je dus geen remautomaat tussen de 300mA en 30mA zou mogen plaatsen en die er dus enkel nog achter kan komen. Wil dat dat zeggen dat als je met 5 diffs van 30mA / 40A zit dat je dan ook 5 automaten van 40A moet aankopen? Nee toch? Of interpreteer ik dit verkeerd?
Hier een schema. Zal de REM volgens het nieuwe Arei mogen waar ik hem getekend heb? of moet er nu een REM komen NA elke 30mA diff ?