Meerdere remautomaten voor zonnepanelen bij meerdere 30mA 40A diffs volgens nieuwe AREI ?

8

Meerdere remautomaten voor zonnepanelen bij meerdere 30mA 40A diffs volgens nieuwe AREI ?

Appelflapje
Appelflapje
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Vanaf 1 juni wordt het nieuw AREI van kracht waarbij bijna alle stopkontakten en alle verlichting nu ook op 30mA zal moeten.

"Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote (30mA) of zeer grote (10mA) gevoeligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen."

Dit wil dus zeggen dat je voor elke 8 zekeringen met dergelijke kringen dus een 30mA diff ervoor zal moeten zetten.

Nu komt het ... je kan dus met meerdere diffs van 30mA in je kast zitten en om het betaalbaar te houden kies je dan doorgaans voor 40A versies want 63A diffs kosten 2x zo veel en die heb je enkel nodig bij een netaansluiting van 63A.

Echter ... als je een omvormer aansluit dan kan het zijn dat stroom van het NET (vb 3x25A) + stroom van je omvormer (vb 3x16A) die door zo'n diff stroom groter wordt dan 40A (hier 25+16=41) 

Er zijn dan twee oplossingen : diffs vervangen door 63A diffs maar dat wordt dus al snel een heel dure grap. Of gebruik maken van een remautomaat.

Nu vraag ik me af of je zo 1 remautomaat zou mogen installeren - waarachter dan al je 30mA diffs komen te zitten. Op die manier ga ik zeker geld uitsparen maar het nieuwe AREI spreekt dit precies tegen : "Onmiddellijk stroomafwaarts..." (zie boven)
laat uitschijnen dat je dus geen remautomaat tussen de 300mA en 30mA zou mogen plaatsen en die er dus enkel nog achter kan komen. Wil dat dat zeggen dat als je met 5 diffs van 30mA / 40A zit dat je dan ook 5 automaten van 40A moet aankopen? Nee toch? Of interpreteer ik dit verkeerd?

Hier een schema. Zal de REM volgens het nieuwe Arei mogen waar ik hem getekend heb? of moet er nu een REM komen NA elke 30mA diff ?

 


https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/86298/rem-multiple-diffs.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1620465cd3a48c533f175792a5bf3c12

Alle reacties

0
Appelflapje
Appelflapje
1 10 Andere professioneel
2 jaren geleden

(Ik kan mijn zekeringskast dus niet afwerken zolang ik dit niet weet, lol)

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik zou daarvoor bellen naar een keuringsinstantie zoals Vinçotte, VTB, ACA, ... Ik denk dat je enkel daar een deftig antwoord gaat krijgen vriendelijke groeten, Patrick van Immo P

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Hier een schema. Zal de REM volgens het nieuwe Arei mogen waar ik hem getekend heb?

Helemaal OK. 

0
Appelflapje
Appelflapje
1 10 Andere professioneel
2 jaren geleden

Bedankt RodeRidder, ja dat dacht ik ook maar de wettekst laat wel redelijk uitschijnen dat de 30mA onmiddelijk na de 300mA moet. Maar ondertussen heeft OCB het ook bevestigt dat de tekst niet echt duidelijk is maar dat het zo (één remautomaat voor alle 30mA diffs) toch mag.

Ik heb echter nog een vraagje waar je me mee zou kunnen helpen. Mijn situatie is nog wel iets "ingewikkelder" dan het schema hierboven. (Ik voeg een schema toe van hoe het hier daadwerkelijk zit)

Ik heb een nieuwe grote zekeringskast geplaatst (hager vega D 7 rails). echter de draden uit de meter waren te kort en vermits je die niet echt mag verlengen heb ik waar die draden toekomen een kleiner zekeringskastje geplaatst. Hierin zit de DIFF van 300ma. En daarna zitten twee vierpolige automaten. Eén van 63A voor die grote kast te voeden en één van 40A om een kast in het kot buiten te voeden via een XVB 5G6. (Op die kast buiten komen de zonnepanelen). (Ik weet dat die zekeringen niet echt nodig zijn maar ik wil beide voedingskabels van die kasten ook apart stroomloos kunnen maken als ik aan de respectievelijke kast wil kunnen werken; de 63A zekering houdt rekening met cumulatieve stroom zon+net)

De grote kast en de kast buiten beginnen dan elk met een lastscheider om de volledige kast spanningsloos te maken. Want dit volledig spanningsloos maken is nog steeds verplicht dacht ik. (iemand van OCB op dit forum heeft reeds vermeld dat een lastscheider hiervoor beter geschikt is dan een automaat).

Nu kan de stroom van de zonnepanelen (max20A) en die van het net (25A) dus samen 45A door de automaat van 63A van het kleine kastje en de lastscheider van 63A van de grote kast en dan geremd door de automaat van 40A naar de 30mA diffs.

Van "onmiddelijk stroomafwaarts" is hier dus ook geen sprake gezien er nu een automaat van 63, lastscheider van 63, en automaat van 40A tussen de 300mA en 30mAs zit....

Maar ik vermoed dat dit dan ook nog allemaal oké is gezien zolang er geen "eindstroombaan" tussen die diffs zit die op 30mA moet hé?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/86320/rem-scheider-etc.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c9af7884d30c9cd6fe800d07fe28b9e0
0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Die installie is onnodig complex. Ik ga er vanuit dat dit een 3F400V +N /25A aansluiting is. 

- Automaat 1A kan je vervangen door een C25
- 2A en linkse REM mogen weg
- Automaat 2B is te zwaar vopr 3G2,5. 3G2,5 is ook onlogisch voor een 3F aansluiting 

- Automaat 1B kan je vervangen door een C25 
- 3A en rechtse REM kunnen weg 

- Als kring 3C de enigste is in de 2e kast kan er nog veel meer weg, maar ik ga er vanuit dat je dit wil behouden voor eventuele uitbreiding

- Deze 30mA aardlekschakelaars moeten niet noodzakelijk 4P zijn. Je kan ook de verdeling over 3 fasen maken voor de aardlekschakelaar, 3 dan. Louter voorkeur, geen noodzaak

- In principe mag je de kabel van de meter naar kast onderbreken, maar dit moet op een of andere manier verzegelbaar zijn. Kan bv met een echte verzegelbare (klemmen) hoofdschakelaar. Jouw methode is echter ook ok. 

0
Appelflapje
Appelflapje
1 10 Andere professioneel
2 jaren geleden

Bedankt voor je tijd en antwoord. Het schema is maar een kladversie die ik snel heb in elkaar geflanst.
Die leiding van de kookplaat heb ik er snel opgegooid op het schema. Trikker nam standaard 3G2.5 maar dat heb ik niet meteen gezien. Maar dat is dus minimaal een 5G4 die er op zit. (Moet ook minimaal 5G4 of 3G6 zijn voor een elektrische kookplaat/fornuis dacht ik). Dus sorry hiervoor.

Zo "onnodig complex" vind ik het allemaal niet hoor. Op het eendraadsschema ziet het er misschien zo uit, maar visueel :

In mijn 1e kastje boven de teller zit dus de 300mA en dan 

- 1 automaat voor voeding kast 1

- 1 automaat voor voeding van kast 2

Ik kies er steeds voor om een vertrekkende leiding af te zekeren volgens de stroomwaarde die die aankan, ook al is de hoofdautomaat van de teller lager. Waarom? Als ik ooit de aansluiting verzwaar hoef ik dan ook niks meer aan te passen. Daarmee dat ik ook de 1A net niet wil vervangen door een C25 want die limiteert dan de nieuwe aansluiting. Een tweede reden dat ik dat niet doe : een C25 limiteert nu ook al de mogelijkheid van 25A van het net en 20A van de zonnepanelen van de 2e kast. 

De grotere kasten beginnen elk met een lastscheider. (Marc Stroobants van het OCB raadt dit aan ... zie "hoe 2e kast plaatsen" ik denk ook hier op die forum) ze zijn ook veel gemakkelijker herkenbaar dan een automaat tussen al die andere automaten. Het eerste kastje heeft trouwens ook een lastscheider, de 300mA automaat IS een lastscheider - in tegenstelling tot overstroomautomaten (symbool bolletje onder lijntje ontbreekt daar). 

Dus ook hier is dit niet complex maar is alles gewoon uniform.

Ik weet dat je een verzegelbaar kastje mag gebruiken als de kabels te kort zijn maar dat vond niet direct wat je juist nodig hebt om de kabels correct (en verzegelbaar zoals je zegt) te verlengen en ik vind het ook eerder "bricoleerwerk" en met dat kastje kan ik alle kasten afzonderlijk in en uitschakelen en zitten beide grotere kasten (en hun voeding) ook meteen al op 300mA.

En ja er komt nog veel meer op de 2e kast, het schema was enkel bedoeld om de belangrijkste vraagstukken aan te tonen. Gezien binnenkort toch bijna alles op 30mA zal moeten zal ik heel snel boven de 40A limiet raken en zal de rem dus nodig blijven.

Het is niet mijn bedoeling om de goedkoopste oplossing te hebben, wel de meest praktische - voor zolang die nog volledig aan de wet voldoet.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

1) Moet ook minimaal 5G4 of 3G6 zijn voor een elektrische kookplaat/fornuis dacht ik).

2) Ik kies er steeds voor om een vertrekkende leiding af te zekeren volgens de stroomwaarde die die aankan, ook al is de hoofdautomaat van de teller lager.

3) Waarom? Als ik ooit de aansluiting verzwaar hoef ik dan ook niks meer aan te passen.

4) Het is niet mijn bedoeling om de goedkoopste oplossing te hebben, wel de meest praktische - voor zolang die nog volledig aan de wet voldoet.

1) AREI 1981 legt geen minimum draaddoorsnede op voor een kookplaat enkel voor een fornuis. AREI 2020 legt de eis op om de draaddoornede te gebruiken in functie van het vermogen. 

2) Dat blijft onlogisch. Afzekering zakt of blijft hoogstens gelijk stroomafwaarts. Bij jou stijgt dit. Jij zit al met een 17kVA aansluiting, dus wat is precies de bedoeling om het totale PV + Net ter beschikking te hebben in een prive context? 

3) Installatie verzwaren betekent niet noodzakelijk dat die automaat ook moet verzwaard worden. Een EV? Die moet sowieso achter een type B aardlekschakelaar en dus een bijkomend circuit de hoofdaardlekschakelaar. 

4) Dit lijkt mij tegenstrijdig. Aan de ene zijde vind je 63A aardlekschakelaars duur terwijl je aan de andere wel echte hoofdschakelaars wil die ook heel duur zijn, en het ook niet op een automaat meer aankomt. Als kostprijs dan toch geen thema is, waarom dan geen 63A aardlekschakelaars of alamaten, spaart immers heel wat ruimte.

Nu zit je top-down met
- Een zekeringautomaat in tellerkast
- Een hoofdaardlekschakelaar
- Een hoofdschakelaar
- Een hoofdzekering 
- Een remautomaat 

Een gigantische kast vol automaten en differentieels maakt misschien indruk op de buren en vrienden of dat enige toegevoegde waarde heeft is iets anders. Meer toestellen betekent ook hogere kans op pannes. 

0
Appelflapje
Appelflapje
1 10 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik heb nog niet veel installateurs een kookplaat weten aansluiten op 3G2.5 en ik zal het ook nooit iemand aanraden. Ik blijf een kookplaat als een fornuis beschouwen. Als iemand ooit de boel overneemt na mij en die ziet liever een fornuis dan is dat voorzien.

Ik kan ook een 300mA diff type B plaatsen en dan kan ik in mijn kast nummer 3 een aparte kring maken voor de laadpaal (aparte zekering met 30mA type B). Voordeel is dat de zonnepanelen daar net boven liggen en de stroom ervan dus niet nodeloos 20 m naar de hoofdkast en 20 m terug moet gaan (spanningsval = kwadratisch vermogensverlies) via een extra kabel die ik dan ook nog moet leggen.

Zekeringswaarde zakt? Als het net 3x25A levert en de omvormer 1x20A dan stijgt de stroomwaarde als die stromen in dezelfde richting lopen. Dus ja, dan kan je dus grotere zekeringen gebruiken. Een REM automaat heet zo om die hogere stromen net te onderdrukken als dat nodig is. Ik vind het dan ook niet nodig om de stroom te onderdrukken in mijn kast die op 10mm² is gekableerd en dus 63A aankan.

Een andere mogelijkheid om grotere zekeringen te gebruiken is om net te voorkomen dat die samen met de hoofdschakelaar zouden uitvallen, de grotere zekeringen in mijn kleiner kastje dienen dan ook enkel om de voedingskabels naar de andere kasten spanningsloos te maken, en die bedien ik dan ook alleen als de lastscheider van die kast al afgeschakelt is om de kontakten te vrijwaren van slijtage. Alleen bij kortsluiting zullen die grotere zekeringen dus nog kunnen uitvallen.

Meer kans op uitval? Mijn zekeringswaardes zijn hoger dan die die je voorstelt dus het omgekeerde zal eerder voorvallen. En lastscheiders zijn veel betrouwbaarder dan automaten. Moet je eens je kast spanningsloos maken met een automaat terwijl de frigo draait of je wasmachine centrifugeert. Kan je de vonken tussen de kontakten zo horen.

Ik ga het verder hier bij laten want dit gaat een eindeloze discussie worden.
Bedankt voor je tijd.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Een EPC-certificaat nodig? Vergelijk gratis offertes!

Een EPC-certificaat nodig? Vergelijk gratis offertes!

Ontvang gratis offertes van gecertificeerde specialisten voor het opstellen van je EPC, snel en betrouwbaar.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Er zijn verschillende soorten huurcontracten die je kan afsluiten. Wat houdt zo'n contract in? En hoe kan je een huurcontract stopzeggen? Een overzicht.

Lees meer

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wanneer kies je voor een compromis of voor een wederzijdse koopbelofte? Twee documenten met hetzelfde doel, maar waar zitten de verschillen?

Lees meer

Wat verandert er nu allemaal voor verbouwers? En komen er overgangsmaatregelen?

Wat verandert er nu allemaal voor verbouwers? En komen er overgangsmaatregelen?

De regering snoeit in de verbouwpremies, houdt de renovatieplicht op zes jaar en maakt de Mijn VerbouwLening renteloos. Minister Depraetere legt uit.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag