Ik heb deze situatie zelf al drie (!) keer meegemaakt.
Na een (volgens mij) rechtmatige beoordeling van het uitgevoerde werk op basis van de uurtarieven van de ondernemer en de materiaalkosten heb ik de door mij berekende kosten betaald, en via een aangetekende brief (naar de bedrijfszetel) uitleg hieromtrent verschaft.
Het ging ook telkens om een verschil van meerdere tientallen tot enkele honderden euros. Desalniettemin heb ik (tot nu zelfs jaren later) geen enkele reactie ontvangen.
Het valt op hoe nonchalant er soms wordt omgesprongen met 'afspraken' vooraf. Bv. op mijn vraag (vlak voor de uitvoering) hoe lang men er werk zou aan hebben was het antwoord: "Dat valt wel mee, enkele uren..." De aannemer is een kleine vier uur aanwezig geweest, maar werden er achteraf zes uren gefactureerd + verplaatsingskosten aangerekend. Terwijl het initieel ging om een bezoek met het oog op een offerte zonder aanrekening van verplaatsing.
Tip: Bij een aangetekende brief (best met optie bewijs ontvangst) ook versturen van een copie per gewone post, en dit ook vermelden in de aangetekende brief. Oppassen met klachten enkel via e-mail... niet echt aantoonbaar dat de bedoelde ontvanger het bericht heeft gelezen.