Geluidshinder bij ramen, nieuwbouwappartement

3

Geluidshinder bij ramen, nieuwbouwappartement

brabo
brabo
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Hallo,

We wonen nu een 3 tal weken in ons nieuw appartement. Dit is gelegen langs een drukke steenweg, op de 2de verdieping.

Omdat het ons nooit echt opviel, en er ook niet bij stil stonden tijdens het bouwproces, komen we nu pas tot de constatatie dat de ramen compleet niet aan onze eisen voldoen qua geluidsisolatie.

Niet dat wij zo veeleisend zijn, maar als leek zijnde vinden wij het erg dat de aannemer of architect (die we overigens nooit ontmoet hebben) ons hierop niet heeft gewezen. Zij hebben ervaring en zouden dit toch moeten voorzien...

De ramen zijn van aluminium en het glas is thermisch isolerend (5mm), deze zijn vastgelegd volgens lastenboek voor het gehele gebouw (8 appartementen).

In deze ramen is een ventilatie voorzien van Renson (niet akoestisch dempend), wat volgens ons al "not done" is aan een drukke baan.

Nu is de overlast van het verkeer dermate erg dat we met momenten de televisie harder moeten zetten om bvb het nieuws te bekijken.

Toch is het niet alleen aan die rooster te wijten, vermits er nog een raam is zonder ventilatie waar we dezelfde hinder ondervinden.

Ook het contact van de banden met het asfalt van de voorbij rijdende wagens klinkt heel erg binnen, en blijft doorgalmen (sissend geluid), en is erger bij regenweer.

Ik sprak de aannemer hierover aan, en hij zei me lakoniek, tja 't is niet wettelijk, maar de ventilatierooster dichtspuiten met siliconen helpt misschien......en weg was hij.....niet echt het antwoord dat ik wou.

Nu heb ik die ventilatierooster helemaal vol geluidsdempende mouse gestoken, en buiten alles afgetaped.

Het is misschien iets beter, maar veel helpen doet het niet.

Nu is m'n vraag:

- Is er een wettelijke norm qua geluidsoverlast? Zeker wat de ramen betreft.

- Kan ik een expert raadplegen, die eventuele metingen kan doen? Zo ja, waar vind ik die?

- Kan ik de aannemer wettelijk verplichten een oplossing te zoeken?

Ik hoop dat het in orde komt, want onze duur gespaarde centjes zitten in dit appartement, waar we zo naar uitkeken en momenteel maak ik me ziek van de overlast.

Nog even vermelden dat ik vroeger al eens aan een baan heb gewoond, en daar heb ik deze overlast nooit gehad....meer zelfs...het waren daar ramen met enkel glas.

Ook m'n schoonouders wonen aan een drukke baan, en binnen is daar niets van te merken...

Dit doet me dan ook vermoeden dat het eerder een fout is van de constructie/plaatsing van de ramen.

Ik hoop dat er iemand antwoorden heeft op m'n vragen.

Alvast bedankt.

Mvg,

Peter

Alle reacties

0
truffel
truffel
5 30 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als ik mezelf als een expertmag beschouwen na 30 jaar in het vak te hebben gezeten (en nu nog ) kan ik volgende antwoorden geven op uw vragen als volgt  Neen/ja / neen.

Neen er zijn geen wettelijke verplichitngen inzake akoestische performantie naar schrijnwerk toe. De enige die u daartoe kunt voor aanspreken is de architect en zelfs dan nog. De architect kan alleen de opdrachtgever er op wijzen dat er een probleem van geluid kan zijn maar als de opdrachtgever dat niet op in gaat kan de architect niet met de vinger worden gewezen. Evenmin kan u de opdrachtgever aansprakelijk stellen gezien er geen wettelijke normering is.

Ja er bestaan experten in akoestiek die u kan raadplegen en die werken niet voor een peuleschil. Ze zijn schaars en daarom ook duur. En dan heb ik het nog maar over een basidienst. Wil men echt het probleem onderzoeken en u wil een resultaatsverbintenis dan zal het gehele gebouw onder de loep worden genomen.

Neen u kan de aannemr tot niks verplichten omdat u waarschijnlijk niks met de aannemerte zien hebt. U hebt namelijk een appartement gekocht vermoedelijk van een promotor. Hij was dus de bouwheer en niet u. U hebt aldus geen liaison met de aannemer/uitvoerder.

Ik begrijp evenwel uw zaak maar er is weinig aan te doen. U hebt u spijtig genoeg niet voldoende kunnen informeren of hebt dit nagelaten dit te doen. Met "nalaten" wil ik u evenwel niks verwijten het is eerder een kwestie dat het door de mazen vanhet net is gegilpt. Kijk het is mijn overtuiging dat in Belgie een zeer moeilijke beslissing zoals een woning kopen/nieuw bouwen of wat dan ook kan worden overgelaten aan leken. In bijvoorbeeld Engeland/Zweden/Amerika wordt een huis altijd vergezeld van een bouwexpert. Die staat  aan de zijde van de koper en kan veel verhelpen.

Uw appartement zal dus wel gebouwd zijn volgens de geldende regels daar waar nodig. U kan dus in uw geval niemand aanspreken op de standaardroosters gezien er voor die roosters alleen een verplichtende EPB regeling meespeelt en geen andere in uw geval dus akoestische regels. Mogelijks hebt u ook glas met 2 gelijke ruiten van bvb 5 mm dikte. Die 2 ruiten kunnen er voor zorgen dat het geluid zelfs versterkt wordt ipv gedemt. Maar als u grote ruiten hebt dan zal er op zijn minst één zijde gelaagd moeten zijn. En zo'n gelaagde ruit is de eerste vorm van akoestische isolatie in schrijnwerk.

oplossingen: zeer moeilijk te zeggen. Aluminium schrijnwerk is akoestisch gezien de slechtste keuze. De beste keuze is hout dan pvc dan staal. Maar staal zal je aan de kust zeer weinig tegen komen gezien het klimaat. U kan evenwel uw oor te luisteren leggen bij een fabrikant van glasfolies die een toegepast product op uw glas kunnen aanbrengen. Ik heb daar echter weinig of geen kennis over. Ik ben een glasman en het tweede advies is dan ook om akoestische isolatie aanbrengen maar dat bied geen absolute zekerheid. Naast deze 2 oplossingen kan u tussen het glas en de kader ook iets gaan aanbrengen in de vorm van een dichtingskoord. Tussen glas en kader (achter de glaslat) zitten altijd grote ruimtes die akoestisch totaal ongeisoleerd zijn.

Maar meer dan zelf initiatief nemen om dit te verbeteren met de nodige meerkost zie ik u anders niet doen. Tenzij het heel erg is zie ik de slaagkansen bij een rechtszaak niet in uw voordeel omdat er vermoedelijk ook niks verkeerd is gebeurd. Volgens de geldende regels dan wel . U kan ook geen vergelijkingen maken met andere gebouwen want als er één zaak in de bouwwereld nog steeds vrij complex is dan is het wel akoestische isolatie

0
gbollen
gbollen
0 5 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste lezers.

ik heb ook geluidshinder gehad in mijn vroegere nieuwbouwwoning.

Ik heb hierover rechtzaken gevoerd jarenlang.

Ik heb die steeds verloren omdat de wetelijke voorschriften zeer ruim zijn.

Het enige wat helpt is verhuizen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag