In Nederland kan je een thuisbatterij kopen voor 1.300 euro. Die levert 800 w/h en heeft capasiteit tot 3.8 kw. Deze wordt bestuurd door P1 - wifi meter. Wil je meer capaciteit plaats je er 2 op elkaar - 7.6 kw. Deze installatie is zeer eenvoudig en kan iedereen zelf, waarom kan dit in België niet? Of bestaat het toch?
Je post verkeerde specificaties.
De prijs is 1395, het laad en ontlaadvermogen bedraagt 800W, en de opslagcapaciteit is 2.7 kWh.
Niet toegelaten in Belgie omdat batterijen en zonnepanelen niet zomaar in een stekker mogen ingeplugd worden, maar vast moeten verbonden worden op een apart circuit.
Er wordt momenteel nagedacht om ook stekker omvormers te gaan toelaten, maar dat is nog niet beslist voor zover ik weet.
De omvormer moet ook op de Syndergrid lijst van toegelaten omvormers staan, omdat hij moet gecertifieerd worden om aan de Belgische net en veiligheidsnormen te voldoen.
Er is momenteel een sterke marketing push voor batterijen, terwijl vele onderzoeken al vastgesteld hebben dat een huisbatterij zelden rendabel is.
Wat me aan dit systeem stoort, is dat het bedrijf zegt dat je een internet aansluiting nodig hebt.
Als het bedrijf zou failliet gaan, en hun servers dus niet meer online zijn, zit je mogelijk met een peperdure presse papier, er zijn al verschillende voorbeelden van apparaten die op die manier totaal onbruikbaar geworden zijn.
Bvb die Belgische fabrikant van peperdure high tec elektrische fietsen, die na het faillissement niet van het slot kon doen omdat de servers van het failliete bedrijf niet meer online waren.
Ik heb ook zo een luchtkwaliteitsmeter die het niet meer doet, ook omdat de fabrikant hun servers gestopt heeft, en ik het ding dus kon weggooien.
Je riskeert ook dat het bedrijf op termijn ook abonnementsgeld zou kunnen gaan vragen voor het gebruik van de sturing vanuit hun servers.
Ze doen dit momenteel al om bepaalde extra functies van hun toestellen te kunnen gebruiken.