Fout architect bij bouwaanvraag - is regularisatie mogelijk - wie is aansprakelijk
Voor het uitbreken van de achterbouw van mijn woning en heropbouw met uitbreiding (in Antwerpen) heb ik een architect ingeschakeld. Deze had initieel op de bouwplannen een groen dak getekend, waar ik persoonlijk niet al te blij mee was maar volgens hem was dat verplicht.
Net voor het indienen van de bouwaanvraag, werd daar een wateropvangput van 7500 liter en een wadi aan toegevoegd, want ook wettelijk volgens hem. Ik vernam nadien van verschillende partijen (webinars, aannemer) dat de combinatie van zowel wateropvangput als groen dak niet verplicht is en ook afgeraden wegens minder en vervuild wateropvang met alle gevolgen vandien. Ik heb dit dan ook vermeld aan de architect, die de plannen ging aanpassen.
Bij het verkrijgen van mijn goedkeuring, merkte ik echter dat het groen dak nog steeds op de aanvraag stond, dus er was geen wijziging ingediend. Volgens hem kan dat geen kwaad, we zullen dit nadien melden bij de afgeleverde staat.
Kan dat inderdaad geen kwaad? Ik dacht dat we de plannen op de bouwaanvraag moesten volgen. Wie is er aansprakelijk indien dit niet wordt opgeleverd? Is regularisatie mogelijk of welke stappen moet ik ondernemen?