grondwater staat hoog in kruipkelder. Welke maatregel kan ik best nemen?

3

grondwater staat hoog in kruipkelder. Welke maatregel kan ik best nemen?

ilse De Backer
ilse De Backer
#Muren · 12 jaren geleden
In mijn kruipkelder van 110cm hoog (die het hele huis onderkeldert) staat een 10-tal cm grondwater. Hoe kan dit best opgelost worden? De meeste firma's willen de muren aanpakken, maar dan blijft mijn grondwater natuurlijk nog staan, en verdampt dat dan toch nog naar het plafond, wat toch nog schadelijk kan zijn voor de rest van de woning. Een andere firma stelde voor om vloerdrainage te leggen met een pomp, daarboven dan een laag beton, en de onderkant van de muren met noppenfolie te werken die het vocht kan afdrijven naar de vloerdrainage. Maar ik las op jullie website dat vloerdrainage de funderingen kan aantasten doordat het zand meegezogen wordt (er ligt trouwens nu een gewone zandvloer). Is er dan een andere oplossing om het grondwater te verwijderen mogelijk? Muren én vloer aanpakken wordt een té grote kost (het gaat over 75 m2, en het is een niet-benutte kruipkelder, dus ik kan daar geen 40000 euro of meer aan besteden) Ik vermoed dat, als ik enkel een dikke laag beton leg in de kruipkelder, de vloer grotendeels droog zal blijven, maar het vocht dan tussen het beton en de muren zal omhoog kruipen?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Een kruipruimte is een lage kelder om leidingen en afvoeren in weg te werken.  In een kruipkelder mag geen water staan.  Een zandbodem in de kruipkelder is ook niet aan te bevelen vanwege de te hoge dampdruk.  In nieuwbouw kun je hiermee rekening houden.

In betreffend geval heef het geen zin om het grondwater weg te pompen.  Als het inderdaad grondwater is, zal het grondwater even snel blijven terug komen.  De opmerking is terecht dat je fijn slib gaat wegpompen en de funderingen letterlijk gaat ondermijnen.

Zorg voor voldoende verluchting van de kruipkelder, minstens 6 of 8 stuks met een minimale diameter van 150 mm.
Laat tegen het plafond van je kruipkelder 8 of 10 cm PUR spuiten.
Dit geeft een dampdiffusieweerstand van µ 4 – 5, wat al redelijk dampdicht is.
In combinatie met de verluchtingen zal dit al een merkelijk verschil geven in vochtopname op het gelijkvloers.
Groeten
Vochtadvies

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
12 jaren geleden
In mijn kruipkelder van 110cm hoog (die het hele huis onderkeldert) staat een 10-tal cm grondwater. Hoe kan dit best opgelost worden? De meeste firma's willen de muren aanpakken, maar dan blijft mijn grondwater natuurlijk nog staan, en verdampt dat dan toch nog naar het plafond, wat toch nog schadelijk kan zijn voor de rest van de woning. Een andere firma stelde voor om vloerdrainage te leggen met een pomp, daarboven dan een laag beton, en de onderkant van de muren met noppenfolie te werken die het vocht kan afdrijven naar de vloerdrainage. Maar ik las op jullie website dat vloerdrainage de funderingen kan aantasten doordat het zand meegezogen wordt (er ligt trouwens nu een gewone zandvloer). Is er dan een andere oplossing om het grondwater te verwijderen mogelijk? Muren én vloer aanpakken wordt een té grote kost (het gaat over 75 m2, en het is een niet-benutte kruipkelder, dus ik kan daar geen 40000 euro of meer aan besteden) Ik vermoed dat, als ik enkel een dikke laag beton leg in de kruipkelder, de vloer grotendeels droog zal blijven, maar het vocht dan tussen het beton en de muren zal omhoog kruipen?

Bestaat de mogelijkheid tot het plaatsen van een buitendrainage of buitenafdichting rondom de woning? Indien werkelijk grondwater dan lijkt me een gedraineerde vloerplaat in op aangedrilde betondalen  met betonput in combinatie met een goede ventilatie + eventueel verbeterde isolatie van de chauffagebuizen (die wellicht in uw kruipkelder lopen?) het beste alternatief. het dichten is immers een arbeidsintensief en moeilijk werk, en moet u inderdaad vrij structureel aanpaken (nieuwe vloer = nieuwe dichting kimnaad + muur)

U dient echter te weten dat sommige chauffagebuizen in praktijk werkelijk enorm slecht geïsoleerd zijn (onze ervaring) en in kruipruimtes zorgt dit voor een echt saunaklimaat (meestal de moeilijk bereikbare plaatsen) met extreme condensatieproblemen tot gevolg. Vooraleer u het plafond isoleert is het best dat u zeker controleert dat alle leidingen perfect isoleren, op die manier creëert u een stabiel kelderklimaat en loopt u niet het risico dat de condensatie vanuit de kruipkelder zich aan de toegangof aangrenzende ruimtes zal manifesteren bij het isoleren van uw plafond.

Indien u de kruipruimte niet wenst te "gebruiken" kan u perfect opteren om enkel voor een verbeterde isolatie (chauffage + plafond)  + ventilatie te kiezen om zo uw gelijkvloers van problemen te vrijwaren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag