Bestaande loods na-isoleren
Een bestaande loods wens ik om te bouwen naar passieve woning/loft. De 3 gevels (bestaande uit een enkele gemetselde betonsteen of een dubbele gemetselde gevelsteen) staan op de perceelsgrens en zijn dus niet toegankelijk van buitenaf. Ik weet niet wat ik best doe voor de plaatsing van de 2x10cm PUR isolatie en de 15cm snelbouwsteen voor de binnenmuur. Als ik het juist heb wordt bij een nieuwbouw eerst de binnenmuur opgetrokken (snelbouwsteen), daarna wordt aan de buitenzijde de 2 lagen Pur-panelen gelijmd of mechanisch bevestigd mét aftapen van de naden met aluminiumtape en tenslotte wordt de buitenmuur (gevenbekleding) opgetrokken op een afstand van de isolatieplaten zodat een spouwruimte wordt gevormd. Als ik eerst m'n binnemuur zet, kan ik nadien niet meer de Pur-platen aanbrengen, laat staan de naden aftapen of zelf een spouwhaken voorzien. Een optie is de Pur-platen aan tegen de binnenzijde van de buitengevels bevestigen (dus geen spouw), en nadien zo dicht als mogelijk de binnenmuur optrekken. Zal dit wel een goed resultaat opleveren? - Heeft het nut om de naden van de isolatieplaten langs de binnenzijde aftapen? - Zal de binnenmuur wel netjes aansluiten met de isolatieplaten of zal er een 'valse' spouw ontstaan tussen binnenmuur en isolatie (=> geen luchtdichte woning)? - Zal de koude/vocht die door de buitengevel dringt niet de isolatieplaten doen rotten? - Zou het beter zijn om met één enkele cellenbetonsteen (40 of 50cm) enkele centimeters van de buitenmuur (= kleine spouw) de binnenmuur op te trekken? - Zijn er misschien nog andere mogelijkheden om dit zo effecient mogelijk uit te voeren zodat een passief-energiepeil kan behaald worden. Hartelijk dank aan ieders reactie Tom