2

Afgraven naast bestaande woning

niels
niels
#Fundering · 12 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord
Beste, Graag had ik juridisch advies gekregen in volgende zaak. Verlede jaar in februari hebben ik en mijn vriendin tesamen een grond gekocht in een verkaveling van 4 woningen ( 4 gronden waarvan 4 3gevels) 2 huisen telkens aan elkaar. De grond is hellend weg van de straat dus afhellend naar de achtertuin. Op de bouwvoorschriften stond goed vermeld dat de 1st bouwende de keuze had van het gabariet en de aanpalende buur in dit gabariet moest volgen. Wij hebben zo snel mogelijk een bouwaanvraag ingedient die ook redelijk snel is goedgekeurd geweest. Onze architect heeft op deze aanvraag (aangezien we 1st waren) ook goed geluisterd naar onze eisen en dromen. Wij hadden graag een garage appart (dit was toegelaten in de bouwvoorschriften) aangezien ik zelfstandige ben in elektriciteit voor materiaal te stockeren. Deze garage is meegoedgekeurd in de bouwaanvraag maar zal niet direct gebouwd worden. Om deze garage te kunnen plaatsen hebben we onze grond moeten gelijktrekken recht op het straat deze reliefwijzigingen zijn allemaal goedgekeurd en zijn correct uitgevoerd. (Juist de tuin is nog niet aangelegd) De problemen zijn echter begonnen wanneer de grond aanpalend ons huis is verkocht. De eigenaars hiervan hun vader is architect en hebben een voorstel op tafel gegooid om de huidige toestand van het terrein te behouden (niet volgens ons relief) En hier dus uit te graven voor hun fundering etc.(Paalfundering verplicht op deze gronden) Onze woning is volledig in opbouw en staat al tot aan het dak, onze buur zal pas beginnen in november. Nu is er echter het probleem dat onze funderingsplaat dus +- 1,5m hoger ligt dan die van hun en zij moeten afgraven tegen ons huis. Waardoor onze funderingsplaat bloot komt te liggen en hier geen ondersteuning meer is van "funderingsgrond" deze vloeit dus weg via hun terrein. Onze architect heeft al contact opgenomen met ernaast dat zij bij de constructie van hun huis moeten opletten met het ondersteunen van onze grond onder de fundering. Deze heeft al als reactie gegeven dat zij zeker geen koste gaan doen betreffend dit geheel en als ons huis scheuren of barsten begint te vertonen dit niet door hun zal komen. Ik moet er wel bij vernoemen dat om ons huis te kunnen bouwen er veel aanvoergrond is gebracht die ook deels op hun terrein rust. Nu is mijn vraag kan dit zomaar en hoe zit de wetgeving omtrent het uitgraven naast aanpalende woningen? Of het wegnemen van stabiliteit hieromtrent Alvast vriendelijk bedankt
1
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste dat je je zelf voldoende indekt tegen schade door derden.
1) Je kan een familiale verzekering afsluiten.  Deze dekt uw schade aan derden maar je hebt dan ook rechtsbijstand indien uw buren aan uw woning schade toebrengen.  Je hebt steeds en vrije keuze van expert om u technisch bij te staan.
2) Laat een plaatsbeschrijving opmaken (deurwaarder) van de huidige toestand (zonder scheuren) alvorens de graafwerken bij uw buren plaatsvinden.  Dit vormt dan een onomstotelijk bewijs dat uw woning vóór de werken geen scheuren of barsten hadden.
Groeten
Vochtadvies

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste dat je je zelf voldoende indekt tegen schade door derden.
1) Je kan een familiale verzekering afsluiten.  Deze dekt uw schade aan derden maar je hebt dan ook rechtsbijstand indien uw buren aan uw woning schade toebrengen.  Je hebt steeds en vrije keuze van expert om u technisch bij te staan.
2) Laat een plaatsbeschrijving opmaken (deurwaarder) van de huidige toestand (zonder scheuren) alvorens de graafwerken bij uw buren plaatsvinden.  Dit vormt dan een onomstotelijk bewijs dat uw woning vóór de werken geen scheuren of barsten hadden.
Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag