4

herroepingstermijn aannemer

Frieda Liefmans
Frieda Liefmans
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Beste,

mijn vader heeft overhaast en uit goed vertrouwen in de aannemer een offerte ondertekend. Dit gebeurde bij mijn vader thuis.

Op deze offerte ontbrak heel wat informatie, eenheidsprijzen, welke werken er effectief worden uitgevoerd, en bovenal , achteraf door mij bekeken (maar toen was de offerte al ondertekend) ene te hoge prijs.

Mijn vader heeft ook bij ondertekenen een voorschot gegeven van 20%.

Omwille van bovenstaande situatie, en de werken die al de dag nadien plaatsvonden zag ik dat de aannemer duidelijk de bouwvoorschriften niet respecteerde.

We hebben dan ook de werken stil gelegd.

Nu vraag ik mij af wat onze rechten en plichten zijn t.o.v. de aannemer en de ondertekende offerte.

De offerte werd éénzijdig door mijn vader ondertekend zonder vermelding van locatie en datum.

Wel staat het adres en de gegevens van de aannemer op het formulier.

Kunnen we ons beroepen op de herroepingstermijn? 14 dagen?

Wat met het voorschot?

Mijn vader wil wel nog bedrag tegemoetkomen voor de reeds geleverde werken/kosten.

Indien we aangetekend schrijven moeten sturen, is er hier een voorbeeldtekstje van, of welke gegevens moeten hier zeker in opgenomen worden?

Deels ook om de financiële regeling wat betreft het voorschot?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
10 jaren geleden
Kan je iets concreter zijn? Welke bouwvoorschriften? Welke verbouwing? Werken stilleggen zonder expert of architect die een sterk dossier maakt zal je bijna zeker verliezen in de rechtbank. Op,t eerste zicht op.basis van de summiere informatie: proberen schikken (onderlinge overeenkomst) maar als t een cowboy is zal m m zeker niet "laten doen".
0
Frieda Liefmans
Frieda Liefmans
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Beste,

ging over dakwerken en binnenafwerking van de zolder. Hij ging gyprocpanelen plaatsen zonder zich zorgen te maken over de vloerafwerken, waarbij er chape werd gegoten, u begrijpt dat dit niet goed is voor de panelen. De architect was bij de beslissing van de stopzetting van de activiteiten.

groeten

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Geachte,

Elke consument beschikt over een termijn van 14 dagen om de overeenkomst op afstand gesloten zonder opgave van redenen te herroepen. Dez termijn begint voor een aannemingsovereenkomst te lopen op de dag waarop de overeenkomst werd gesloten.

Indien de onderneming/aannemer de consument niet de verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt, loopt de herroepingstermijn af twaalf maanden na het einde van deze termijn van 14 dagen. U heeft zodoende 1 jaar en 14 dagen dan op de overeenkomst te herroepen, tenzij de aannemer alsnog deze informatie zou verstrekken.

Voor het verstrijken van deze herroepingstermijn moet u de aannemer dan op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen.

Hiervoor bestaat een modelformulier terug te vinden http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bijlage_2_WER_VI_Modelformulier_voor_herroeping_tcm325-246013.pdf

Het schenden van de bepalingen inzake het herroepingsrecht gaat zelfs zo ver dat de aannemer alle ontvangen betalingen dient terug te storten. 

Het herroepingsrecht kan echter niet uitgeoefend worden na volledige uitvoering van de aanneming of voor goederen die tijdens de bouw reeds zijn verwerkt.

Los van het herroepingsrecht is het uiteraard steeds uw recht om de overeenkomst te beëindigen wegens grove wanprestatie van de aannemer. U moet dan wel een voldoende gestoffeerd schrijven opstelle, bij voorkeur met staving door foto's. De architect kan u hier normaliter bij helpen. Dit kan per eenvoudig - bij voorkeur aangetekend - schrijven gebeuren.

mvg,

Mr. Gert DAMIAANS

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag