Mag in een oud gebouw een luik worden toegemaakt dat uitgeeft op de traphal?

4

Mag in een oud gebouw een luik worden toegemaakt dat uitgeeft op de traphal?

Neuilly
Neuilly
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Bestaande situatie beschrijving voor en gebouw van de jaren '50: In de traphal heeft elk appartement een houten luik van 60cm x 60cm. Dit is nu voorzien voor de syndicus die de individuele watermeters komt aflezen en in geval van nood (lek) ook de kranen kan toedraaien. Uiteraard is dit luik een bron van ergernis voor mij als ik denk aan makkelijk inbraak mogelijkheden, vandalisme, lawaai, energieverlies... In mijn appartement bevinden zich de individuele afsluiting van 2 appartementen. Dit van mezelf en de buur aan de andere zijde an de traphal. Op de algemene vergadering heb ik toelating gevraagd maar maar dit luik dient te worden behouden. Vermits de toevoerbuizen zwaar aangetast zijn door corrosie worden deze ervangen in mijn appartement en wil ik dit verbeteren. Ik zie volgende mogelijke oplossing : het houten luik behouden maar de muur erachter dichtmetsen of een dubbel glas in plaatsen zodat de meters zichtbaar blijven. Heb ik recht om dit te doen ? Een alternatief zou zijn dat ikzelf de meterstanden doorgeef via de websiteof mail naar de syndicus zoals men doet in een individueel huis maar ik ben niet zeker dat dit wettelijk is in een appartement? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
10 jaren geleden
Begrijp de situatie niet goed: is dit een technische schacht met twee luiken; nl een Luik in de traphall en een luik binnen in jouw appartement? Het luik binnen mag je vernieuwen/met slot afsluiten/... doch het luik in de tramhall is gemeenschappelijk. Tellers moeten afleesbaar blijven door de syndicus. Hij moet daarvoor toch niet binnenzijn?
0
Neuilly
Neuilly
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden
Neen het is geen technische schacht. Er is slechts 1 eenvoudig houten luik dat vanuit de gemeenschappelijke traphal rechtstreeks binnenkomt in het appartement en dit is op alle verdiepingen, 7 in totaal hetzelfde. Dit luik is 60 op 60 en bevat geen slot en iedereen kan dit openmaken. Het luik geeft onmiddelijk toegang tot de watertellers omdat de watertoevoer en chauffage leidingen langs deze muur naar de bovenliggende appartementen worden verdeeld. Deze toevoerleidingen zitten in het prive appartement en niet in de traphal dus. In het appartement zelf is er een aftakking voorzien met een afsluitkraan en een waterteller die door de syndicus wordt opgemeten.
0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden

Ik neem aan dat een kijkgat voldoende is om de meterstanden te kunnen lezen .

Ook snap ik niet waarom de syndicus de meterstanden moet doorgeven van jouw verbruikers.........tenzij het gedeeld moet worden per appartement oid .

Als het luik moet worden behouden : laat het uitzicht dan zo en doe achter dat luik wat je wil , namelijk een veiligheid inbouwen voor jou en je spullen...desnoods met een kijkraampje want voor de rest zie ik niet in waarom er een gat zou moeten blijven ...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag