4

Dikte samenstelling nieuwe bodemplaat

Ieben
Ieben
#Fundering · 10 jaren geleden
Wij renoveren momenteel ons net aangekochte rijwoning uit 1958. Aanvankelijk waren we van plan om de oude vloer op de benedenverdieping te behouden, maar omdat we de elektriciteit dienen te venieuwen en de vloer niet geïsoleerd is hebben we besloten deze toch te vervangen. De vloer lag nog op de zavel en graven we nu uit tot een 30 cm diep. Hierin zouden we vervolgens een bodemplaat gieten (in een bouwfolie en met randisolatiestrook van 8mm tegen de muur bevestigd), waarop we onze elektriciteits- en cv-kabels kunnen plaatsen alvorens onze PUR isolatie te spuiten en chape te leggen. Voor de beton hebben we ons laten vertellen dat we om praktische redenen beter een beton bestellen met staalvezels, zodat we geen netten moeten plaatsen. We zijn niet zeker over welke samenstelling het beton moet hebben en hoe hoog deze moet gegoten worden. Kunnen jullie ons hierbij adviseren? Geen enkele architect wil ons helpen/adviseren voor een werkje zoals dit en geen enkele aannemer kon ons tot nu toe deze informatie verschaffen zonder hier een gok te doen. Hoe dik moet onze bodemplaat gegoten worden? Welke samenstelling met staalvezels dienen we te bestellen? Hoe hoog moeten onze PUR en chape zijn? Het gaat om een benedenverdieping die bestaat uit 2 delen gescheiden door een fundering. De ene kamer is 27m2 en de andere is 17m2. Alvast bedankt voor het advies!

Alle reacties

0
Noël Naert - Infobeton
Noël Naert - Infobeton
10 34 Andere professioneel
10 jaren geleden
Beste Ieben, Vloeropbouw is eerder reeds op de website van Livios aan bod gekomen. Zie http://www.livios.be/nl/afwerking/vloeren/vraag/6005/hoe-vloeropbouw-aanpakken De 'klassieke' oplossing met wapeningsnet(ten) is in uw geval natuurlijk ook toepasbaar. Staalvezelbeton (eventueel zelfs in combinatie met wapeningsnetten) is te overwegen voor funderingsplaten en kelderconstructies op terreinen met risico voor waterinfiltratie. Opteer je voor staalvezelbeton, dan kan een betoncentrale je meer informatie geven (verwerking, kostprijs...) Succes, infobeton.be
0
Ieben
Ieben
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden
Bedankt voor uw antwoord Noël! Intussen is onze bodemplaat geplaatst. Samenstelling: 300 kg cement/m3 met 20 kg staalvezel en synthetische vezels tegen het scheuren. We hebben hiervan 15 cm geplaatst. Deze is in een bouwfolie gegoten met langs de muren een isolatieband van 8mm voor het uitzetten van het beton. Nu vraag ik me af of ik de plastieken bouwfolie langs de randen al mag afsnijden (deze steekt nu nog 20 cm bovenuit) of moet dit blijven voor de PUR isolatie en de chape? Of moet dit sowieso weg voor de PUR en moeten we dan nieuwe plaatsen voor de chape? Onze plakker is intussen begonnen in deze ruimte en zei dat we dit konden wegnemen, maar graag had ik eerst een tweede opinie gehad. Alvast bedankt voor je advies!
0
Noël Naert - Infobeton
Noël Naert - Infobeton
10 34 Andere professioneel
10 jaren geleden
Hallo Ieben, Ik zou die folie niet onmiddellijk afsnijden. Die strook zal later nuttig zijn: - eerst om eventueel gipsrestjes op de vangen - later om de onderkant van de muur proper te houden tijdens chapewerk. Groeten, infobeton.be
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag