Ideale ondervloer op een houten draagstructuur en hoe egaliseren?
De bovenverdieping heeft een houten draagstructuur, bekleed met houten planchetten. Draagbalken (55x160, met gemiddelde tussenafstand van 600) en planchetten zijn op de benedenverdieping zichtbaar (moet ook zo blijven). Door de jaren heen zijn de houten draagbalken beginnen doorbuigen, waardoor de vloer erboven allesbehalve waterpas is.
15 jaar geleden heeft iemand deze vloer willen egaliseren met osb-platen, uitgedikt met mdf-blokjes van verschillende diktes. Daarbovenop kwam een laminaat-vloerbekleding. Resultaat: een verschrikkelijk krakende, levende en allesbehalve geluidsisolerende vloer! 15 jaar later heb ik dit alles opnieuw verwijderd (tot op de originele houten planchetten).
Ik ga ervan uit dat het doorbuigen van de draagbalken na 40 jaar wel aan zijn einde toe is. Wat is nu de ideale vloeropbouw om te egaliseren, isoleren (vooral geluid) en verstevigen om een zo stabiel mogelijke vloer te krijgen die tegen een 'stootje' (rondlopende kinderen) kan? Uiteindelijk komt er een parket-vloerbekleding. Ik beschik over 9 cm tot bovenkant vloer.