Eigendomsbepaling bij slopen en heropbouw
Beste, Mijn woning bestaat uit een hoofdgebouw, een eerste 19de eeuwse aanbouw van 2 verdiepingen met zadeldak (aanbouw 1) en daarachter nog eens een 19de eeuwse aanbouw van 1 verdieping met lessenaarsdak (aanbouw 2). - Aanbouw 1 grenst aan de binnenkoer van mijn buurman maar staat volledig op mijn eigendom. Aangezien de muur slechts 1steen dik is, het grondvocht 1,5 m hoog aftekent, en verscheidene horizontale barsten zijn, wens ik de volledige aanbouw af te breken en te heropbouwen met behoud van het volume. Kan mijn buurman de sloop en de heropbouw van het volume weigeren ? Volgens welk recht ? - Aanbouw 2 is een rechthoekig volume, 4 bij 3 m, met lessenaarsdak, hoogte dak 4m en 2.5 m. Het volume is over de lengte (4m) zigzag verdeeld tussen mijn buurman en mezelf . Aan mijn zijde is de hoogte van het dak 4m. Bij het uitbreken van de valse plafonds blijkt nu dat het deel van mijn buurman niet tot het dak loopt. Zijn deel is slechts 2.2 m hoog met een plat dak (vals plafond). Het is alsof het deel van mijn buurman een hap neemt uit het hoofdvolume terwijl het dak volledig doorloopt. De ruimte boven de 2,2 is dus voor mij toegankelijk. Ik wens mijn deel af te breken en niet te heropbouwen. Maar aangezien de scheidingsmuur niet doorloopt tot aan het dak, zal het na het verwijderen van het lessenaarsdak, bij mijn buurman binnen regenen. Aangezien het dak doorloopt en ik toegang heb tot boven het vals dak/plafond van mijn buurman, stel ik de vraag of ik de kosten moet dragen voor het waterdicht maken van het deel van mijn buurman ?