Optim-R van Kingspan Insulation en Aluthermo van Aluthermo

5

Optim-R van Kingspan Insulation en Aluthermo van Aluthermo

Michel603
Michel603
#Isolatie · 10 jaren geleden
Beste, kunnen Optim-R van Kingspan Insulation en Aluthermo van Aluthermo werkelijk vb rostwoll van 18 cm vervangen? Aluthermo zou nog een goed eakoestische eigenschap hebben. Ik heb spanten van 8cm dik. Dat is te weinig om te isoleren. Ik dacht eerst deze op te vullen en dan een tweede laag met platen hierop aan te brengen en dan gyproc. Dat is wel veel gewicht denk ik voor de spanten. Ik weet niet of dat te veel zou zijn. Ik zou ook extra latten op mijn spanten kunnen plaatsen. Dat zou deze verstevigen en dan kan ik meer rotswol plaatsen. Daarna een dampscherm en dan gyproc. Als ik echter met 2 of 4 cm een analog resultaat zou kunnen boeken lijkt me dat ook wel goed. Ik zou desnoods eerst nog rotswol tussen de spanten kunnen plaatsen en dan één van bovenvermelde producten en dan gyproc. De zolder zou gebruikt worden als logeerkamer, een bureau en stapelruimte. De vloer is geisoleerd met 25 cm rotswol dus de zolder moet niet 100% akoestisch geisoleerd zijn maar toch goed genoeg. Het betreft een vrijstaande woning.

Alle reacties

0
Kingspan Insulation Techline
0 2 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Als we de Rd-waarde vergelijken tussen de OPTIM-R en de minerale wol van 18 cm zien we het volgende verschil:

dikte / lambda = Rd-waarde

0.180 / 0.035 = 5.1428 (minerale wol)

Dikte = lambda x Rd-waarde

0.007 x 5.14 = 0.03598 = 35,98 mm (OPTIM-R)

Vergelijk Rd-waarde 5.14 =

180 mm minerale wol

36 mm OPTIM-R

Hierdoor houdt u nog 40 mm over om de constructie te voorzien van een akoestisch isolatiemateriaal.

De OPTIM-R is een vacuüm isolatiepaneel, dit betekent dat dit paneel niet doorboord of verzaagd mag worden want hiermee verliest het zijn vacuüm en daarmee de zeer goede isolatiewaarde. Om doorbrekingen en verzaging van de OPTIM-R op te vangen wordt dit paneel gecombineerd met de OPTIM-R opvulstroken.

Kingspan Insulation B.V. komt met een design-service, waarbij er een legplan wordt gemaakt met de OPTIM-R en OPTIM-R opvulpanelen. Deze service leveren wij zodat de meest optimale isolerende werking voor uw situatie kan worden behaald. Voor meer informatie adviseren wij om contact op te nemen met de Technische Service Afdeling van Kingspan Insulation B.V (techline@kingspaninsulation.be).

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hebt u nog vragen? Dan kunt u altijd met ons contact opnemen op één van onderstaande nummers.

Met vriendelijke groet,

Dennis Hoffs

TECHNICAL SERVICE CONSULTANT
         +31 (0) 344 675 224        +31 (0) 344 675 234

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
10 jaren geleden

om het technisch antwoord van kingspan zelf samen te vatten: 
optim-R isoleert 5x beter dan gangbare glaswol.
Optim-r heeft immers een lambdawaarde van 0,007 en tegenwoordige glaswol 0,035 (zelfs de Multimax30 van Isover scoort niet beter dan 0,030 en zou dan R=6 in plaats van 5,14 opleveren)
Maaris en vacuumplaat, dus NOOIT doorboren

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
10 jaren geleden

nooit doorboren betekent dus geen nagels, pluggen vijzen of wat dan ook...

0
Kingspan Insulation Techline
0 2 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste heer Vandecasteele,

Dat heeft u correct samengevat. Het niet kunnen doorboren is ook een van de redenen dat wij een designservice aanbieden en aanraden om direct met ons contact op te nemen om u van het beste advies te kunnen voorzien.

Met vriendelijke groet,

Dennis Hoffs

TECHNICAL SERVICE CONSULTANT
         +31 (0) 344 675 224        +31 (0) 344 675 234

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag