Wie energie wil verbruiken, moet een energiecontract afsluiten bij een energieleverancier naar keuze. Maar hoe kies je een leverancier voor elektriciteit en/of aardgas? Sluit je een vast, variabel of dynamisch contract af? En kan je gemakkelijk veranderen van leverancier? Wij maken je wegwijs.
Wat is een energieleverancier?
Een energieleverancier is een bedrijf dat elektriciteit en/of aardgas verkoopt. Sommigen kopen energie aan, anderen zorgen zelf voor productie. Om energie bij je thuis te ontvangen moet je een energiecontract afsluiten. De energie komt vervolgens in onze huizen terecht via het bestaande elektriciteits- en gasnetwerk dat beheerd wordt door de netbeheerders.
Wat doet een energieleverancier?
Een energieleverancier heeft verschillende taken:
- Inkoop van energie: Een energieleverancier koopt energie in op de energiemarkt of rechtstreeks van producenten. Sommige energieleveranciers zorgen zelf voor productie.
- Distributie: De energie wordt vervolgens via het elektriciteits- en gasnetwerk tot bij de afnemers gebracht.
- Prijsstelling: Leveranciers bepalen hun tarieven op basis van de prijzen op de energiemarkt.
- Contractbeheer: Ze bieden verschillende soorten contracten aan waarvan de prijs, looptijd en voorwaarden kunnen verschillen.
- Facturatie: Leveranciers stellen ten slotte facturen op voor de geleverde energie.
Energieleverancier kiezen
Als je geen energiecontract afsluit, overtreed je de wet en kan je netbeheerder je energie afsluiten. Je moet dus altijd een contract hebben voor je adres, of je er nu lange tijd woont of slechts voor een korte periode (bijvoorbeeld bij leegstand). Je kan ook voor twee verschillende leveranciers kiezen. Dit kan goedkoper zijn als je telkens het goedkoopste contract kiest. Maar hou er wel rekening mee dat je twee facturen krijgt en dus iets meer administratie zal moeten verwerken.
Elektriciteitsleveranciers werken met verschillende tarieven. De populairste zijn het normaal of dagtarief en het nachttarief. Daarnaast bestaat er ook een uitsluitend nachttarief. Welk tarief voor jou het voordeligst is, hangt af van de momenten waarop je elektriciteit verbruikt. De keuze voor een bepaald tarief heeft ook gevolgen voor het type meter dat wordt geïnstalleerd.
Daarnaast kan je kiezen voor een vast, variabel of dynamisch contract:
- Vast contract: Een vast contract biedt geen verrassingen. Je kan op voorhand het maandelijkse energiebudget inschatten. De nadelen? Je kan niet genieten van prijsdalingen. Omdat de leverancier geen prijsstijgingen kan doorrekenen, kan de prijs van een vast contract iets hoger zijn.
- Variabel contract: Bij een variabel contract geniet je van prijsdalingen. De prijs van je contract kan iets lager zijn, omdat er geen risico is voor de leverancier. De nadelen? Als de prijzen stijgen, worden ze aan jou doorgerekend.
- Dynamisch contract: Beschik je over een digitale meter dan kan je een dynamisch contract afsluiten. Hierbij bepalen energieleveranciers de prijs per uur op basis van de energie die ze voor de dag nadien aankopen (de day-aheadprijzen). Je betaalt dus elk uur een andere prijs. Is de prijs laag, dan doe je er goed aan om je grootverbruikers in te schakelen. Op die manier kan je voordeel doen met dit contract en je energiefactuur verlagen. Niet alle energieleveranciers in België bieden dynamische tarieven aan.
Leveranciers vergelijken
Hou bij de keuze van je energieleverancier rekening met de prijs, kwaliteit en dienstverlening. Informeer bij verschillende maatschappijen naar de prijzen en leveringsvoorwaarden, of maak gebruik van online vergelijkingstools zoals die van Mijnenergie.be.
Let tijdens het vergelijken niet alleen op de prijs en de injectievergoeding als je zonnepanelen hebt, maar ook op de contractduur, de opzegmogelijkheden, de betalingsvoorwaarden, de dienstverlening en eventueel ook of de elektriciteit op milieuvriendelijke wijze werd geproduceerd.
Van energieleverancier veranderen
Van energieleverancier veranderen is eenvoudig: je kan gewoon een nieuw contract afsluiten bij een andere energieleverancier. Je nieuwe energieleverancier geeft dit door aan je netbeheerder en beëindigt het contract met je oude leverancier van wie je een slotfactuur zal ontvangen. Je hoeft dus zelf je oude leverancier niet in te lichten.
We leggen je stap voor stap uit hoe je van energieleverancier verandert:
- Vergelijk energieleveranciers om te kijken wie de beste prijs biedt. Dit kan via online tools zoals die van de VREG of van Mijnenergie.be.
- Kies een energieleverancier en onderteken het contract voor elektriciteit en/of aardgas. Hou rekening met een opzegtermijn van drie weken. Je vorige energieleverancier mag je geen verbrekingsvergoeding aanrekenen.
- Geef je meterstand door aan de netbeheerder voor de eindafrekening. Heb je een digitale meter? Dan wordt de meterstand automatisch doorgegeven.
- Betaal de slotfactuur van je oude energieleverancier.
- Zodra je nieuwe contract in werking treedt, levert de nieuwe leverancier je elektriciteit en/of aardgas.
Tip: Verhuis je? Dan moet je een energieovernamedocument invullen.
Groene stroom
Er zijn in België verschillende energieleveranciers die groene stroom aanbieden, zoals Eneco, Ecopower, Luminus, Lampiris, Octa+, … Via de website van de VREG vind je een overzicht van alle leveranciers van elektriciteit en aardgas.
Wil je graag een contract met groene stroom afsluiten? Controleer dan of de leverancier 100% groene energie aanbiedt of een mix. Vergelijkingswebsites zoals die van de VREG of Mijnenergie.be kunnen je hierbij helpen.
Benieuwd of jouw stroom groen is? Controleer het via de Groencheck van de VREG.
Duurzaamheidscertificaten
Energieleveranciers kunnen met een duurzaamheidscertificaat aantonen dat hun energie uit hernieuwbare bronnen komt. In België gebruiken ze hiervoor doorgaans een Garantie van Oorsprong (Gvo). Dat is een bewijsstuk dat aantoont dat de groene stroom die een leverancier aanbiedt echt afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Wil je weten hoe duurzaam de stroom is die een energieleverancier aanbiedt? Dan kan je informeren naar deze certificaten. Weet dat een energieleverancier ook verplicht is om de duurzaamheid van de elektriciteit te vermelden op de energiefactuur.
Wettelijke regels waar energieleveranciers zich aan moeten houden
Om actief te kunnen zijn op de energiemarkt, hebben energieleveranciers een vergunning nodig. Als ze geen leveringsvergunning hebben van de nutsregulator, dan mogen ze geen elektriciteit en/of aardgas verkopen.
Daarnaast moeten energieleveranciers voldoen aan de openbaredienstverplichtingen. Dat is een reeks regels die betrekking hebben op de ecologische, technische en sociale aspecten van de energievoorziening. Die bepalen bijvoorbeeld dat leveranciers niet zomaar klanten mogen weigeren of opzeggen na wanbetaling, de herkomst van de geleverde elektriciteit op de facturen moeten vermelden, het energieverbruik van de voorbije drie jaar moeten vermelden op de afrekeningsfacturen, …
Energieleveranciers moeten ook hun financiële capaciteit kunnen bewijzen en ze moeten toegangscontracten afsluiten met de netbeheerders zodat ze elektriciteit en/of aardgas aan hun afnemers kunnen leveren.
Rol van de CREG en VREG
De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) is een federaal organisme dat verantwoordelijk is voor de regulering van de elektriciteits- en aardgasmarkt in België. Daarnaast heb je ook regionale regulatoren die verantwoordelijk zijn voor de leveringsvergunningen en controle van energieleveranciers in een bepaald gewest:
- Vlaanderen: Vlaamse Nutsregulator (VREG)
- Wallonië: Commission wallonne pour l’énergie (CWaPE)
- Brussel: régulateur bruxellois pour l'énergie (BRUGEL)
Consumentenbescherming
Het ‘Consumentenakkoord energie’ beschermt je als afnemer van energie. Dit akkoord legt maatregelen op aan energieleveranciers waardoor je beter beschermd bent tegen oneerlijke praktijken of misleidende informatie. In dit akkoord staan regels over onder andere marketing- en verkooptechnieken, de transparantie van prijzen en aanbiedingen, vroegtijdige opzegging en verbrekingsvergoedingen, de energiefactuur, klachtenbehandeling, …
Wat doen bij problemen?
Ondervind je problemen met de levering van elektriciteit en/of aardgas? Dan kan je contact opnemen met de klantendienst van je energieleverancier. Formuleer je probleem of klacht en zorg voor een schriftelijk bewijs (e-mail of post) om later misverstanden te voorkomen. Vind je onderling geen oplossing? Dan kan je beroep doen op de ombudsdienst voor Energie.
FAQ: energieleveranciers elektriciteit en aardgas

Van digitale tool naar tastbaar maatwerk voor je interieur: Maatkasten Online opent eerste fysieke winkel
Maatkasten Online, al jaren bekend om hun digitale succesformule en bekroond tot Webshop van het Jaar, opent in Antwerpen een eerste fysieke winkel.

Kies nieuwe ramen en deuren voor je woning in 3 stappen
Nieuwe ramen en deuren dragen bij aan een energiezuinige en stijlvolle woning.

Ontdek een unieke combinatie van spoelbak en mengkraan voor je keuken
Deze unieke combinatie van spoelbak en mengkraan is niet alleen een blikvanger, maar meteen ook de première van een innovatief materiaal.






