Als je een lening afsluit, moet je rekening houden met enkele bijkomende kosten zoals akte- en dossierkosten. We geven je een overzicht van alle extra kosten.
Aktekosten
De leningsakte wordt verleden bij een notaris. Daardoor moet je ook aktekosten betalen op het woonkrediet. Deze zijn afhankelijk van het geleende bedrag.
Ontleend bedrag | Kosten |
---|---|
€ 12.500 | € 1.696 |
€ 25.000 | € 2.065 |
€ 50.000 | € 2.655 |
€ 75.000 | € 3.144 |
€ 100.000 | € 3.595 |
€ 200.000 | € 5.398 |
€ 300.000 | € 7.115 |
Deze bedragen gelden voor hypotheekleningen opgenomen als krediet. Hierin zitten:
- de registratierechten;
- het hypotheekrecht;
- het loon van de hypotheekbewaarder;
- het ereloon van de notaris;
- de aktekosten.
Dossierkosten
Naast de aktekosten voor de lening, moet je ook dossierkosten betalen aan de bank. Deze kosten worden aangerekend om de hypotheek af te sluiten. Momenteel betaal je maximum € 500 dossierkosten. Vanaf 1 januari 2024 is dat nog maximaal € 250. Bij een herfinanciering mag je bank vanaf 2024 maximaal € 175 aanrekenen. Nu is dat nog € 250.
Schuldsaldoverzekering
Bij een hypothecaire lening hoort ook een schuldsaldoverzekering. Dit brengt ook een extra kost van enkele duizenden euro's met zich mee.