Alex1976

Alex1976

Verbouwer

Lid sinds 22/03/2024

• 2 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord

Geschiedenis

Alex1976

"faceliften" van funderingen

1 reactie· · #Fundering

Onze ondergrond is van zware klei met slecht infiltratievermogen.

Bovendien hebben we een rieten dak (dus zonder goten) en een watergordijn als het regent, dat op 50cm valt en infiltreert naast de funderingen.

Ik denk eraan de funderingsmuren af te graven en in te rubberen, en daarbovenop te isoleren met XPS (terwijl we er toch zijn...). Is dat een goed idee?

Mag ik de funderingsmuren op verschillende meters in 1x blootleggen (zijwaartse druk van huis?)

Alvast bedankt

Bekijk
Alex1976

Hemelwater rieten dak

1 reactie· · #Terras en oprit

Goeiendag,

Wij renoveren een huis met rieten dak en men is tot inzicht gekomen de laatste jaren dat het hemelwater dat op 50cm vh huis terechtkomt, best wordt gedraineerd via drainagematten weg vd gevel en fundering.

Ons plan is dus naar het pad toe rondom het huis, te zorgen voor extra drainagebuizen voor opkomend grondwater, dan stabiel, ondoordringbare folie, drainagematten, grindmatten met geotextiel onderaan, grind.

Iemand een idee of ik de drainagematten kan achterwege laten en de afwatering kan doen via enkel de grindmatten? Bv door onderaan een groeve te slijten met een slijpschijf alvorens ze te plaatsen?

Graag enkel gefundeerde antwoorden terzake aub.

Heel erg bedankt alvast!

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag