art278

art278

Andere professioneel

Lid sinds 09/08/2018

• 1 vraag gesteld
  • 5 vragen beantwoord

Geschiedenis

art278

Omzeilen AREI

12 reacties· · #Elektriciteit

Betreft een oude woning (elek installatie voor 1981) welke cfr art 278 werd gekeurd met negatief resultaat tot gevolg. Ik ben van opleiding ing elektrotechniek weliswaar geen ervaring met de punten en komma's van residentiele elektrische installatie - vnl dan wetgeving errond en of hoe een keurder daar naar kijkt. Heb weliswaar ettelijke industriele keuring achter de kiezen (chemische sector), wat wel andere koek is.

Woning heeft heden een functionele elektriciteitsverdeling maar dus niet meer conform AREI. Klassieke inbreuken die zijn opgelijst:

- art 15.01 en 70.05: ik plaats een aardingsonderbreker tussen aardinglus en aankomst bord

- art 68 en art 86.07: gepaste verliesstroomschakelaar aan centrale begin van installatie moet nog worden voorzien.

- art 198: gebruik van kabeltypen VTLmb, LMVVR, H05VVF en dies meer zijn blijkbaar verboden. Zover ik begrijp specifieert AREI niet expliciet dit type kabel, maar gaat het over feit dat vast opgestelde verbruiker niet door soepele geleider mag gevoed worden. Is in de industrie niet anders.

Verder nog wat pruts en prul over een contactdoos die hergemonteerd dient te worden.

Simpele vraag: is het (hypothetisch) toegelaten dat ik een ander hoofdbord voorzie met een paar vetrekken die toekomen op een gewoon flexibel / vast gemonteerd verdeelbord waar bv monofasige contactdozen op zitten ? Gezien het hier een functionele installatie betreft is er weinig reden omwille van technische redenen alles te vernieuwen. Dat stuit mij wat tegen de borst.

Uiteraard dient aarspreidingweerstand correct te zijn en pas ik dat wel aan - evident. Maar inzake renovatie zou ik de hele boel moeten beginnen aanpassen, waar ik weinig zin toe heb gezien alles functioneert dus. Ik redeneer louter vanaf aardinglus tem de energiebord zelf, de rest interesseert mij niet als de wetgever vindt dat kabels "plots" verboden zijn of de kleur van de pries niet leuk vindt.

Hoe ver kan ik in het "omzeilen" van hat AREI wat dit betreft ?

Antwoorden in trant van "stop met de slimme" uit te hangen,  heb ik geen nood aan. Iemand die relevante zaken kan bijbrengen, mag advies geven.

Dank alvast!

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag