Ik kocht een in 2012 verbouwde woning met een EPC van 136. Nu we een koude periode gehad hebben, ben ik ervan overtuigd geraakt dat dit EPC niet garandeert dat dit een energiezuinige woning is. Ik ben dus op onderzoek uit getrokken en wat ik allemaal vind is hallucinant.
Vooral wat de muren van het reeds voor de verbouwing bestaande deel betreft, is er mijns inziens een probleem. Het EPC-verslag vermeldt daar "PUR/PIR zonder regelwerk in spouw" en kent een U van 0,92 toe.
Nu heb ik (na de aankoop maar wel een tijd voor de twijfels rezen) een heel pak foto's van tijdens de verbouwing gekregen. Die had ik om een andere reden gevraagd, met name de ligging van leidingen. Ik had ze initieel dan ook zeer vluchtig bekeken, zonder oog voor andere details dan de ligging van de leidingen. Met mijn EPC-twijfels ben ik die foto's dan gaan bestuderen vanuit EPC oogpunt ik en ben er echt letterlijk ziek van. Op het gelijkvloers zie je inderdaad wat harde platen in de spouw zitten, maar die zitten daar schots en scheef in. De door de verluchte spouw waaiende wind gaat dus even goed tussen isolatie en binnenmuur door. Dit is dus geen haar beter dan een niet-geïsoleerde muur. En ik vermoed dat de U daar rond de 2,80 ligt (verbeter me indien ik fout ben).
Op de verdieping zie ik gewoon géén isolatie in de spouw zitten. Eén van die plaatsen heb ik intussen via een door een klein luik toegankelijke besloten ruimte kunnen bereiken. Daar vond ik dus binnen het "beschermd volume" een groot gat in de binnenmuur, waardoor je rechtstreeks op de achterkant van de gevelsteen keek. Inderdaad geen isolatie in de spouw te zien, en de wind die gewoon naar binnen waaide. Dat gat heb ik dan alvast gedicht met een stuk PIR en dat vastgezet met PUR spuitschuim rondom (het gat was te groot om volledig met PUR spuitschuim te dichten want dat zou er allemaal uit druipen).
Voorts heb ik op verschillende foto's vastgesteld dat men bij de originele bouw links en rechts van ramen de spouw had dicht gemetseld (!!), al zie ik op sommige plaatsen toch een beetje randisolatie tussen binnenmuur en gevelvlak. Buiten dat beetje randisolatie, werd dit bij de verbouwing niet gecorrigeerd!
Ten slotte heb ik vastgesteld dat het schuine dak goed geïsoleerd is, behalve naast de puntgevels : de spleet tussen puntgevels en naastliggende spant is niet geïsoleerd (bv. opgespoten met PUR) en je kijkt er recht op het onderdak - op bepaalde plaatsen gaat het over 6 cm tussen de spant en de muur van puntgevel. Nodeloos te vermelden dat ook daar de wind gewoon binnen waait. Op sommige plaatsen misschien nog makkelijk te corrigeren, maar er zijn ook plaatsen in besloten ruimtes die je pas kan bereiken nadat je de op Stucanet gespoten pleister verwijdert, dus binnenafwerking meteen ook om zeep.
Er werd mij aangeraden contact op te nemen met een goed onderlegde EPC-deskundige. Maar wat hij me vertelde maakte me niet blijer, integendeel : een EPC houdt geen rekening met koudebruggen en ook niet met het gebrek aan winddichtheid zoals ik het hier ontdek.
Illustratie van waar ik ook nog een koudebrug vermoed. Een WC zit met een lange zijde naast de gevel, met de korte zijden naast verwarmde ruimten, en staat toch veel te koud. Gemeten oppervlaktetemperatuur van de muur naast de gevel bij buitentemperatuur 0°C was gelijk aan 8 à 9°C!! In die muur zat voor de verbouwing een klein raampje dat weggewerkt is maar ik vermoed dat men naast dat raampje ook een dicht gemetselde spouw had en dat men daar bij de verbouwing geen open spouw van gemaakt heeft. Of er isolatie zit? Geen idee, maar welke zin heeft die als er een koudebrug is?
De mensen die hier in 2012 aan het werk geweest zijn, waren in elk geval verschrikkelijke klungelaars die niets begrepen van koudebruggen, isolatie en winddichtheid.
Eigenlijk onnodig om toe te voegen dat ik me verschrikkelijk bedrogen voel. En dan heb ik het nog niet eens gehad over nog een massa andere verborgen gebreken, maar waar ik gelukkig wel nog een oplossing met minder ingrijpende maatregelen voor zie. Oja, wie de woning bezoekt, is onder de indruk, het gaat hier echt allemaal over dingen die je niet ontdekt bij de rondgang door een woning. Want die zet je als koper met de rug tegen de muur.
Nog dit : het EPC werd opgemaakt door een "deskundige" die nogal dikwijls voor vastgoedmakelaars werkt. Ik begin intussen dan ook te vermoeden dat er EPC's zijn die in een gunstige richting geforceerd worden om de prijs en de verkoopbaarheid van een pand te beïnvloeden.
Bekijk