Brockk

Brockk

Andere particulier

Lid sinds 04/10/2017

  • 6 vragen gesteld
  • 4 vragen beantwoord
  • 3 leden bedankt

Geschiedenis

Ik heb een vraag over mijn aankoop van een bouwgrond, welke reeds langer dan een jaar is geleden is gebeurd.

Tijdens mijn aankoop van de bouwgrond is er nooit gesproken over een geldende erfdienstbaarheid, terwijl dit toen wel door mij is aangevraagd. In de notariƫle akte geeft de verkoper aan niks van erfdienstbaarheden te kennen. En in de stedenbouwkundige inlichten geeft de gemeente aan dat er geen erfdienstbaarheden op de bouwgrond van toepassing zijn.

Maanden later, wanneer de plannen van de architect bij gemeente liggen voor het bekomen van de vergunning, komt er een opmerking naar de architect om de plannen aan te passen vanwege een erfdienstbaarheid. Dit onder de vorm van een ondergrondse waterafvoerbuis die over de gehele lengte van ons perceel loopt juist aan de binnenkant van de linkerperceelsgrens. 

Annulatie en dergelijke is geen optie meer, vanwege de reeds gemaakte kosten architect, stabiliteit, ...

Overleg met een advocaat geeft aan om verhaal te halen bij de verkoper en de gemeente. Nu zou ik graag zelf de verkoper een voorstel doen tot een minnelijke schikking die hij als eenmalige vergoeding betaald, om zo zijn fout recht te zetten.

Is dit een goed idee om dit zelf te doen? En is 20% van het aankoopbedrag een te hoge vergoeding?

Ik zou de advocaat zoveel mogelijk willen vermijden om deze kosten niet te maken, aangezien hiervoor geen verzekering van toepassing is en de voorschotfactuur al een mooi bedrag is, zonder dat er al iets is gebeurd.

Zal het daarnaast zin hebben om verhaal te gaan halen bij de gemeente? 

Merci!

Bekijk

Goeiemiddag,

Voor onze nieuwbouw zitten wij met een bouwgrond onder het straatniveau + afhelling richting de tuin.

De bouwgrond is gesondeerd en blijkt niet-draagkrachtig (klei).

Wij bouwen zonder kelderniveau. Onze vloerplaat van het gelijkvloers ligt gelijk met het straatniveau, wat wil zeggen dat we moeten ophogen met zand onder de vloerplaat.

Is dit verplicht om de opvulling te doen met gestabiliseerd zand of mag dit perfect ook met breekzand gebeuren zolang de fundering maar goed zit?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Merci!

Bekijk
Brockk

Asbestclausule in bieding huis

13 reacties· · #Regelgeving

Goeiemiddag,

Ik heb een huis op het oog om volledig te verbouwen.
Dit betekent minstens 75% volledig te slopen.

Ik zou aan de vraagprijs willen voldoen met als enige voorwaarde dat de asbestverwijdering op kosten van de verkoper moet gebeuren.

Er is geen asbestinventaris opgemaakt, maar ik heb wel wat ervaring en weet dat er asbest aanwezig is.

Is het mogelijk dat ik op deze manier een bod uitvoer en indien deze wordt goedgekeurd en begin aan de sloopwerken de factuur van de asbestverwijdering naar de notaris/verkoper opstuur?

Iemand die weet of dit kan?

Merci,

Bekijk

Goeiemiddag,

Ik heb een vraag ivm de aankoop van een huis. Is het mogelijk om een huis dat te koop staat aan te kopen, maar dit pas na een jaar te betalen?
Er wordt de verkoper dus een bod gedaan, maar de koop zelf vind pas binnen een jaar plaats. Er mag ervan uitgegaan worden dat de verkoper akkoord gaat.
De eigendom blijft natuurlijk nog een jaar van de verkoper.

De reden waarom er pas binnen een jaar betaald zou worden, is om eerst het eigen huis te verkopen. Er zou dan geen gebruik gemaakt moeten worden van het overbruggingskrediet.

Ik zou eigenlijk gewoon graag weten of het aanbod om de koop pas binnen een jaar te laten afronden, maar nu het contract al te ondertekenen mogelijk is?

Kan iemand mij helpen?

Merci!

Bekijk

Wij hebben begin 2016 een oud huis (+- 90j oud) gekocht, waarna de renovatiewerken zijn gestart. Nadat een groot deel van de werken waren afgerond, heb ik de dienst Wonen Vlaanderen een mail gestuurd met de vraag of er reeds eerder een renovatiepremie was toegekend. Deze mail werd verstuurd op een zaterdag. De maandag daarna dacht ik gewoon is te bellen, wat mij makkelijker leek en aan de telefoon werd gezegd dat er 8 jaar eerder reeds een renovatiepremie werd toegekend op ons adres. Zaak gesloten dacht ik, maar de dag erna ontvang ik van de directeur Wonen Vlaanderen een mail dat er geen premie is toegekend op ons adres. Ze spreken elkaar dus tegen.

Ik bel hem dus meteen op om dit toe te lichten en vraag om verduidelijking. Aan de telefoon kijkt hij meteen alles nog is uitgebreid na en hij bevestigt nogmaals dat de aanvraag mag doorgaan. Ik werk de renovatiepremie uit en doe de aanvraag via mail begin februari. Nu eind april/begin mei ontvang ik via de post een brief met de melding dat mijn aanvraag is geweigerd vanwege een eerdere uitkering.

Ik bel de directeur nogmaals op, voor wat uitleg maar hij zat op de trein en vroeg om een mail te sturen. De dag erop stuurt hij mij terug dat er een administratieve fout is gebeurd in dit dossier en dat dit zal worden rechtgezet. De nieuwe beslissing zal volgen. En uiteindelijk een maand later volgt het finale verdict: geen premie. Klachten indienen erna bij 'wonenvlaanderen' en de 'ombudsdienst' hebben niks geholpen. Ik ben van in begin altijd zeer duidelijk geweest, heb meermaals van de bevoegde personen akkoord gekregen en heb na de goedkeuring van de renovatiepremie andere grote kosten gemaakt met in gedachte dat deze zal worden uitgekeerd, zoals mij is meegegeven.

Ik zou hier graag mee verdergaan. 1 - Is dit terecht? En waarom wel/waarom niet? 2 - Hoe moet dit verdergaan gebeuren?

Bekijk

Wij hebben begin 2016 een oud huis (+- 90j oud) gekocht, waarna de renovatiewerken zijn gestart. Nadat een groot deel van de werken waren afgerond, heb ik de dienst Wonen Vlaanderen een mail gestuurd met de vraag of er reeds eerder een renovatiepremie was toegekend. Deze mail werd verstuurd op een zaterdag. De maandag daarna dacht ik gewoon is te bellen, wat mij makkelijker leek en aan de telefoon werd gezegd dat er 8 jaar eerder reeds een renovatiepremie werd toegekend op ons adres. Zaak gesloten dacht ik, maar de dag erna ontvang ik van de directeur Wonen Vlaanderen een mail dat er geen premie is toegekend op ons adres. Ze spreken elkaar dus tegen. Ik bel hem dus meteen op om dit toe te lichten en vraag om verduidelijking. Aan de telefoon kijkt hij meteen alles nog is uitgebreid na en hij bevestigt nogmaals dat de aanvraag mag doorgaan. Ik werk de renovatiepremie uit en doe de aanvraag via mail begin februari. Nu eind april/begin mei ontvang ik via de post een brief met de melding dat mijn aanvraag is geweigerd vanwege een eerdere uitkering. Ik bel de directeur nogmaals op, voor wat uitleg maar hij zat op de trein en vroeg om een mail te sturen. De dag erop stuurt hij mij terug dat er een administratieve fout is gebeurd in dit dossier en dat dit zal worden rechtgezet. De nieuwe beslissing zal volgen. En uiteindelijk een maand later volgt het finale verdict: geen premie. Klachten indienen erna bij 'wonenvlaanderen' en de 'ombudsdienst' hebben niks geholpen. Ik ben van in begin altijd zeer duidelijk geweest, heb meermaals van de bevoegde personen akkoord gekregen en heb na de goedkeuring van de renovatiepremie andere grote kosten gemaakt met in gedachte dat deze zal worden uitgekeerd, zoals mij is meegegeven. Ik zou hier graag mee verdergaan. 1 - Is dit terecht? En waarom wel/waarom niet? 2 - Hoe moet dit verdergaan gebeuren?

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag