Bruno 9308

Bruno 9308

Andere particulier

Lid sinds 14/03/2012

  • 4 vragen gesteld
  • 55 vragen beantwoord
  • 1 vraag goed beantwoord
  • 12 bedankjes ontvangen

Geschiedenis

Bruno 9308

Losliggende vloertegels

5 reacties· · #Vloeren

Ik heb recent een bestaande woning gekocht. In een dressingruimte bevinden zich 24 (gedeeltelijk) zichtbare vloertegels van 60 op 60 cm, de rest (onzichtbaar) ligt onder de kasten van de dressing. Van die 24 tegels liggen er 21 (jawel!) los (en in de ernaast liggende badkamer ook nog een paar). Volledig los, niet voor een deel, dit hoor je aan het geluid als je erop klopt. Van die 21 zijn er 2 gebarsten : liggen gedeeltelijk onder de kasten en allicht was er voor een deel totaal geen contact tussen lijm en onderzijde tegel, waardoor ze door het gewicht van de kasten op een deel van de tegel zijn gaan barsten.

De tegels werden net geen 10 jaar geleden geplaatst, maar dit gebrek bedreigt de structuur niet, dus 10-jarige aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen.

De tegelplaatser/leverancier zegt dat ik er maar mijn plan moet mee trekken : tot zover de schaamte over het slecht geleverde werk.

Iemand soortgelijke ervaringen en die de falende plaatser/leverancier wel heeft kunnen overtuigen om zijn verantwoordelijkheid op te nemen?

Bekijk
Bruno 9308

Zonnepanelen in tuin

1 reactie· · #Hernieuwbare energie

Zonnepanelen in de tuin. Zouden zodanig komen te liggen dat de helft ervan in agrarisch gebied ligt. Montage met schroefpalen zou alvast niet mogen, ook al kan je dan demonteren zonder bv. beton in de ondergrond achter te laten.

Installateur van zonnepanelen vertelt me dat een verplaatsbare installatie wel zou mogen, dus geen schroefpalen maar gewoon op de grond en verzwaren met ballast.

Heeft iemand ervaring terzake?

Bekijk
Bruno 9308

Zonnepanelen in de tuin

2 reacties· · #Tuin

Zonnepanelen in de tuin. Zouden zodanig komen te liggen dat de helft ervan in agrarisch gebied ligt. Montage met schroefpalen zou alvast niet mogen, ook al kan je dan demonteren zonder bv. beton in de ondergrond achter te laten.

Installateur van zonnepanelen vertelt me dat een verplaatsbare installatie wel zou mogen, dus geen schroefpalen maar gewoon op de grond en verzwaren met ballast.

Heeft iemand ervaring terzake?

Bekijk
Bram Timperman

Spouwmuurisolatie verwijderen

5 reacties· · #Isolatie
Bruno 9308
Bruno 9308

Persoonlijk zou ik er ook voor gaan om de buitenspouwmuur af te breken. Zal wat kosten maar je zal een totaal nieuwe gevel hebben en een veel beter geïsoleerde woning. Natuurlijk is dit niet altijd simpel. Als er bv. blauwe hardsteen onder je ramen zit, dan rust die op de buitenspouwmuur en dan zal je die ook moeten vervangen door een zeer lichte vensterbank. Dikwijls betekent dit ook herstelwerk rondom de ramen aan de binnenzijde van de woning. Hopelijk had je niet net behangen of geschilderd ...

Bekijk

Ik vergelijk hier twee identieke gascondensatieketels.

Ketel 1 heeft een concentrische pijp voor aanvoer verbrandingslucht en afvoer rookgassen van 2 m + halverwege 1 bocht 90°. Werkt doorgaans op lage watertemperatuur (40°C) vanwege vloerverwarming en als er dan toch eens ergens een radiator aan slaat dan is die watertemperatuur daar ook al voldoende (zou uiteraard niet voldoende zijn indien je bv. snel van 15 naar 20°C kamertemperatuur wil). Uiteraard hogere werktemperatuur (60°C) bij afname sanitair warm water.

Ketel 2 hangt 30 km verder. Condentrische pijp van 6 m + halverwege 1 bocht van 90°. Ook vloerverwarming maar dat huis is iets slechter geïsoleerd dus iets hogere temperatuur omwille van radiatoren (temperatuur vloerverwarming wordt overigens ook daar apart geregeld, onafhankelijk van temperatuur ketelwater). Maar ook hier is de hoogste temperatuur deze bij afname sanitair warm water.

Ketel 1 werd geïnstalleerd in september 2010. Eind 2019 trad er een zeer klein lek op in de warmtewisselaar. Kon je amper vaststellen aan de hand van drukverlies. Dan vastgesteld door ketel uit te zetten, afvoerslang condensaat in een bakje te hangen, druk wat op te voeren, en naarmate druk dan toch zakte kwam er dan wat gedruppel (geen condensaat dus, want ketel stond uit) in dat bakje. Lek gedicht door toevoeging Fernox F4 in één radiator en dan een halve dag te laten circuleren over enkel dat circuit. Maar ik wist uiteraard dat er vroeg of laat weer lekkage zou optreden. Wet van Murphy : vorige zaterdag rond 22u, terwijl het buiten begon te vriezen, was het zover. En deze keer lekkage van een omvang dat Fernox F4 echt geen zin meer zou hebben. Maar een verwittigd man is er twee waard en ik had een reserve verbrandingskamer/warmtewisselaar en ook een paar kits met grafiet pakkingen. Rond middernacht was de verbrandingskamer/warmtewisselaar vervangen en heb het hele circuit dan onder druk gezet. 's Ochtends was de druk nog steeds even hoog, dus dan nog brander gereinigd, nieuwe graftietpakking erop, al de rest ook volgens het boekje en opgestart. Klaar!

Waarom dit verhaal? Bij ketel 1 heb ik bij het openen voor reiniging altijd al veel vervuiling vastgesteld : korrelig roestbruin materiaal. Zie foto van vorige zaterdag, 1 jaar en 9 maanden na vorige reiniging, en dit is na demontage dus intussen is er door het gemanipuleer al veel vuil tussen de warmtewisselaarpijpen gevallen en dus niet meer zichtbaar (terzijde : de isolatieplaat achteraan is op deze foto gedemonteerd maar die was er uiteraard wel gedurende werking ketel).

Bij ketel 2 heb ik nooit dergelijke vervuiling vastgesteld, daar was de reiniging eigenlijk pro forma, want zag er voor reiniging uit alsof die reiniging pas de week voordien uitgevoerd was.

Dus nu de vraag :

Ook nog : is die vervuiling de oorzaak van het lek op de warmtewisselaar of Het lek zat overigens bovenaan, dus niet ter hoogte van de accumulatie van de vervuiling. Ter hoogte van die accumulatie zijn de waterpijpjes ook minder heet, omdat net die vervuiling zorgt voor isolatie tussen vlam enwaterpijpjes, wat natuurlijk ook het rendement van de ketel naar beneden haalt.

Bekijk
Bruno 9308
Bruno 9308

Denk ook even aan brandveiligheid. PUR zeker te mijden, PIR zou dan toch iets beter moeten presteren. Rotswol en glaswol hebben inderdaad minder goede isolerende eigenschappen, maar zijn wel volledig brandveilig.

Bekijk
Bruno 9308
Bruno 9308

Qua stijve plaat is PIR het beste wat brandveiligheid betreft. Zal eerdere verkolen terwijl de andere (PUR, PS) zullen opbranden met heel veel warmte-afgifte (er is geen blussen aan). Eventueel nog kijken van welke brandveiligheidsklasse de beoogde PIR is.

Zorg er in elk geval voor dat er geen isolatie bloot zit, dus steeds opgesloten. Gipsplaten presteren zeer goed wat brandveiligheid betreft, dus als je stijve platen wil : opvullen met PIR, sealen met gipsplaat, en zorgen dat er geen potentiële ontstekingsbronnen binnenin de sandwich zitten.

Bekijk
Bruno 9308
Bruno 9308

Ik weet niet hoe scheef die muur staat, maar 1 cm (soms zelfs meer) kan je makkelijk wegwerken door met de dikte van de lijm achter je tegels te spelen (zorg dat je over verschillende lijmkammen beschikt). Ik heb als doe-het-zelver scheve muren en allesbehalve vlakke chape perfect vlak (en in de hoeken perfect haaks) betegeld door met de dikte van de lijm te spelen. Je zet je tegels boven het bad met een voegdikte ertussen (gelijk aan de voegbreedte elders, en dus uiteraard niet steunend op het bad). Die voeg spuit je nadien op met silicone. Ik zie die siliconekit niet meteen scheuren, en de tegels nog veel minder aangezien ze niet aan het bad vasthangen. Er wel voor zorgen dat zeker de onderste rand van die tegels goed in de lijm zit.

Tip : ga er niet van uit dat je vloer vlak ligt. Dus begin niet te tegelen vanaf de vloer. Ik zet een horizontale lat tegen de muur, waar mijn eerste rij tegels op staat. De positie van die lat is zodanig dat er nog één tegel + 2 voegen kunnen tussen de bovenzijde van die lat en de vloer. De hoekvoeg tussen onderste tegel en vloer varieert dan al naargelang je vloer min of meer vlak ligt. Zit er een verschil van bv. 2 mm op je vloer, dan zorg je dat je voeg tussen muurtegels en vloer varieert van 1 tot 3 mm en dan camoufleer je dat door de hoekvoeg in silicone. Maar je wil die 2 mm niet gaan "uitspreiden" over je muurbetegeling.

Bekijk
mdt

Elektriciteits op zolder

4 reacties· · #Elektriciteit
Bruno 9308
Bruno 9308

Voor een vaste installatie : voorzie een aparte automaat en neem 2,5 mm² XVB.

Jouw oplossing is OK maar dan zou ik het als een niet-vaste installatie beschouwen en de stekker van die soepele voedingskabel dan ook steeds uit het stopcontact halen op het ogenblik dat ik niet op die zolder hoef te zijn.

Bekijk
gvg

luchttoevoer mooi afwerken

3 reacties· · #Ventilatie
Bruno 9308
Bruno 9308

Ik heb zo'n paar dingen (afvoer droogkast en uitblaaslucht centraal stofzuigsysteem) en bij mij komen die uit onder een struik en staat er een zogeheten champignon (wel lucht, geen regen) bovenop. Om dat er bovenop te zetten staat deze wel te dicht tegen de muur.

Bekijk
Bruno 9308
Bruno 9308

Is van het merk NICOLL.

Ik weet niet waar je woont maar ik koop dat bij Plastiek Hofstade (hebben zaak in Hofstade bij Aalst en in Hofstade bij Mechelen). Maar ik denk dat er genoeg verdelers van NICOLL zijn. In de betere dhz zaak vind je dat allicht ook wel.

Bekijk
Bruno 9308
Bruno 9308

Zo deed ik het : chape (niet gewapend), antiworteldoek (voor all zekerheid tegen onkruid), tegeldragers, tegels met open voeg (geen voegen die vuil kunnen worden). Hemelwater dringt dus gewoon de grond in.

Indien je alle hemelwater wil opvangen : leg boven de chape een EPDM met afvoer ipv antiworteldoek.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag