We gaan kortelings bouwen via een sleutel op de deur formule. Nu wordt er gebouwd op een perceel bouwgrond dat van vader op zoon en dochter overgaat. Bij de broer van mijn vrouw is dezelfde firma al bezig en we hebben hier al heel wat bedenkingen bij hun werkwijze.
1. In de lastenboek wordt er gesproken van metselwerk, echter men heeft eerst een deel snelbouw opgetrokken door deze te verlijmen ipv te metsen. Hierbij zijn er tussen de stenen (die tand en groef zijn) soms spleten van 2 tot 3 cm (horizontaal). Mag men verlijming toepassen ipv metselwerk en is het normaal dat er dergelijke spleten zichtbaar zijn? Is het ook normaal dat men de binnenmuren tot aan 1e verdiep op 2 dagen optrekt zonder ook maar enig gebruik te maken van een koord op hoekpalen pla om te kijken of men recht bezig is?
2. Op sommige plaatsen zijn de binnenmuren niet haaks in mekaar “verlijmd” maar zijn dit afzonderlijke muren die tegen elkaar staan, is dit een normale manier van werken? Moeten deze niet in elkaar verwerkt worden omwille van stevigheid?
3. Voor wat betreft spouwisolatie gebruikt met glaswol van 14cm dik, is dit toegestaan om met dit materiaal te werken. Moeten dit geen PUR platen van recticel met tand en groef zijn die dan later nog eens afgeplakt dienen te worden? Deze isolatie ligt open en bloot waarbij er in sommige pakken isolatie meerdere tientallen liters water in de verpakking zit. Is dit niet nefast voor de eigenschappen van deze isolatie? De isolatie die reeds is geplaatst tussen de binnenmuur en de facade steen wordt niet afgedekt op einde van de dag waardoor deze blootgesteld blijft aan de natuurelementen. Ook hier, heeft dit geen nefaste invloed op de eigenschappen van dit soort isolatie. En mag dit type uberhaupt wel gebruikt worden voor spouwisolatie?
4. Na eerst alle snelbouw te hebben geplaatst, is men begonnen aan de buitenmuur, hier zien we dat er momenteel een 80cm al is gemetst en met het blote oog ziet mijn vrouw!!! Dat de muren niet recht zijn gemetst. Wanneer we een waterpas tegen de muur houden zien we op deze 80cm dat de middelste rijen meer dan 1 cm naar binnen staan en dat de muur maw bol staat. Is dit normaal? Ik dacht van niet en indien ik gelijk heb, hoeveel is de maximale afwijking die er wettelijk mag zijn volgens de geldende voorschriften opgelegd door het WTCB veronderstel ik?
5. Ondertussen zijn er daar op het gelijkvloers al welfsel gelegd en merk ik dat er rondom de welfsels op de kanten gewoon een soort van gegalvaniseerd ijzeren L-profiel is gelegd waarin men het beton zal storten. Is het ook geen normale zaak dat hier ringbalken worden geplaatst (ijzen staven die in een rechthoek worden geplooid en dan gepuntlast worden op ijzeren staven van 8cm voor versteviging) die dan mee in de vloerplaat worden gegoten? Ik begrijp niet waar men op bovenstaande maniet hun stevigheid vandaag haalt.
6. Ook voor wat betreft grondwerken. Men is begonnen met grond uit te graven, dan heeft men een aantal gleuven gemaakt die men provisoir heeft volgestort met beton, hierop heeft men de muren gemetst (60cm hoog) van de fundering. In deze fundering heeft men zand gestort waarin met dan de buizen voor afvoer heeft verwerkt. Dit zand heeft men dan men de arm van de kraan aangeduwd dus met risico dat er buizen zijn stukgegaan. Op deze muren en het zand heeft men dan een vloerplaat van 13cm dik gestort waarbij er een net is deze plaat is gelegd. Is het hier ook niet normaal dat er een dubbel net, dat een aantal cm boven elkaar wordt geplaatst doormiddel van tussenstukken of zo, wordt geplaatst waardoor deze vloerplaat degelijk wordt en zeer stevig is? Nu zien we over heel de vloerplaat al barsten en men is nog maar goed 3 weken bezig daar.
Ook tijdens de contracten en dergelijk heb ik meermaals een gedetailleerd overzicht gevraagd van gans de bouw en ik heb dit ook nooit gekregen dus telkens als we iets aanpastten wisten we niet wat de originele prijs was en rarara, telkens kwam er een heel bedrag bij en nooit was het minder....
Bekijk