De Heide

De Heide

Andere particulier

Lid sinds 07/07/2019

  • 3 vragen gesteld
  • 1 vraag beantwoord

Geschiedenis

https://www.vlaanderen.be/epc-voor-de-gemeenschappelijke-delen-van-een-appartementsgebouw

Geldt dit ook voor een kleine appartementsblok (een klein inkomhalletje van enkele vierkante meters en een trap naar boven) zonder “collectieve installaties” voor de gemeenschappelijke delen (dus GEEN gemeenschappelijke verwarming/zonnepanelen/airco/ventilatiesysteem/warm water, enz)?

Lijkt me totaal nutteloos, is duidelijk weer iets om de mensen onnodig geld uit hun zakken te kloppen, want zo’n epc-certificaat van die paar vierkante meter gemeenschappelijke delen heeft toch totaal geen meerwaarde als de aparte appartementen op zich al een epc-certificaat hebben?

Bekijk

Ik woon in een appartement op de eerste verdieping van een kleine appartementsblok (6 kavels).
Door mijn dampkap hoor ik mijn onderburen praten (vrij hard, ik versta net niet wat ze zeggen), ik hoor hun muziek en hoor heel duidelijk wanneer ze hun dampkap opzetten en ruik hun kookgeuren heel fel in mijn appartement (alsof deze rechtstreeks via de dampkap bij mij binnenkomen).
Ik heb ondertussen al een terugslagklep laten plaatsen in mijn dampkap, maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Wanneer er gekookt wordt en ik hoor dat de dampkap beneden wordt aangezet, dan zet ik in mijn appartement spontaan ook de dampkap mee op om zoveel mogelijk de geur buiten te houden, maar dit werkt niet, ik blijf hun kookgeuren ruiken.
Uiteraard kunnen deze mensen daar zelf niets aan doen.
Ik heb dit probleem al eens laten nakijken, waarna een terugslagklep geplaatst werd, maar ik ga dit opnieuw moeten laten nakijken aangezien ik veronderstel dat de afvoerbuis van mijn dampkap uitkomt in dezelfde afvoerbuis als mijn onderbuur (dat kan bijna niet anders).
Ik had hierbij 2 vragen:
– Als ik dit opnieuw laat nakijken, en als blijkt dat mijn vermoeden gegrond is en er 2 aparte afvoerbuizen geplaatst zullen moeten worden ipv 1 gemeenschappelijke, is dit dan een “gemeenschappelijke kost” die door alle appartementen gedeeld moet worden, of dient dit enkel betaald te worden door de 2 geïmpacteerde appartementen?
Op zich lijkt het me een gemeenschappelijke kost te zijn, aangezien het probleem zich niet in de appartementen bevindt, maar buiten de appartementen, in een gemeenschappelijke koker. Wat is uw mening hieromtrent?
– zou dit iets kunnen zijn waarin de blokverzekering tussenkomt, om een deel van de kosten te vergoeden?
Alvast bedankt voor uw deskundige feedback.

Bekijk

Op 10 mei is bij ons een dakwerker langsgekomen om 1 van de terrassen in onze appartementsblok (6 appartementen) te herstellen (plaatsen nieuwe EPDM en nieuwe afvoer).

Dat is toen goed verlopen, we hebben een week voor de herstelling een voorschot van 1000€ + BTW betaald, en na de herstelling het resterende bedrag.

Ik had begin mei, alvorens het voorschot te storten, een Graydon-rapportje opgevraagd en daarin stond bij "falingspredictie" dat "deze firma zich in een veilige zone bevindt", liquiditeitspositie = positief, rentabiliteit = positief, solvabiliteit = positief, en er werd geen registratie gevonden in het Belgische faillissementsregister.

Verder stond er in het rapport: protesten = geen gereleveerd, incassodossiers = geen gereleveerd, vervallen schulden = geen, dagvaarding RSZ = geen gereleveerd,...

Kortom, we gingen ervan uit dat deze firma toch wel te vertrouwen was.

Vandaar dat we beslist hadden om voor onze dakisolatie (om te voldoen aan de norm van 2020) ook met deze firma in zee te gaan.

Op 20 mei kreeg ik van deze firma een voorschotfactuur: ze vroegen om ook voor de 2de klus 1060€ te storten, aangezien ze alle isolatie gingen bestellen vermits in de komende tijd de isolatieprijzen sterk zouden gaan stijgen wegens tekorten.

De verwachte levertijd zou binnen een 3-tal weken zijn, waarna ze ons zouden contacteren voor plaatsing. De formulieren voor aanvraag isolatiepremie hadden ze al klaargemaakt voor ons.

Ik heb hen sindsdien verschillende keren trachten te contacteren via mail om te vragen wanneer ze de aanvraagformulieren zouden doorsturen en wanneer de plaatsing zou kunnen doorgaan, maar al mijn mails bleven onbeantwoord.

Op 17 juni kreeg ik dan eindelijk een mail, waarin stond dat al mijn mails in hun spam waren terechtgekomen, en dat ze me die avond alles zouden doormailen.

Maar er kwam helemaal niets.

Vervolgens probeerde ik hen meermaals te bellen, maar er werd nooit opgenomen.

Op 27 juni kreeg ik dan een sms-berichtje, waarin ze zeiden dat ze de formulieren die dag op de post hadden gedaan.

Ik had ze dus in de daaropvolgende dagen in mijn brievenbus verwacht, maar tevergeefs...

Afgelopen vrijdag probeerde ik hen opnieuw te bellen, maar er werd niet opgenomen. Toen ik echter met een ander nummer belde, werd er wel opgenomen, en van zodra ik mijn naam zei hoorde ik vreemde geluiden aan de andere kant van de lijn en werd er neergelegd.

Via een nieuw financieel rapportje zijn we die dag te weten gekomen dat deze firma sinds 20 juni blijkbaar "ontbonden" is wegens het niet indienen van de jaarrekening.

Wij hebben aan deze firma echter wel 1060€ voorschot betaald!

Kunnen wij dit geld op 1 of andere manier recupereren?

Alvast bedankt voor uw feedback/raad.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag