Beste,Via deze weg hoop ik meer inzicht te verkrijgen in een probleem waarmee we als mede eigenaar geconfronteerd worden m.b.t. de riolering van een appartementen complex.
Een recentelijk gebouwd appartementen complex bestaande uit 8 woonelementen heeft 2 dubbele schepputten voor afvoer van het afvalwater (fecaal en sanitair). Verder zijn er ook 2 hemelwaterputten met gescheiden afvoer van het hemelwater (tot aan de rooilijn).
Op het private domein komen fecaal afvalwater en sanitair afvalwater gescheiden aan tot aan een dubbele schepput. Het sanitair water komt aan in de sifonput (met reukafsluiter), het fecaal water in de controleput. Vandaar lopen beiden dan samen verder naar het openbaar riool.
Nu stelt er zich (zeer) regelmatig een probleem van verstopping van het toilet. Hierbij vindt er zich eigenaardig genoeg een ophoping plaats van fecaliƫn tot aan het deksel van de sifonput en NIET van de controleput. Hiervoor zoeken wij nu naar een plausibele verklaring.
Hoewel volledig gescheiden op het private rioolstelsel, zou de openbare riolering vandaag nog niet gescheiden zijn. Hemelwater en afvalwater zouden dus na de rooilijn samenkomen in de openbare riolering (bevestigd door de gemeente).
Zou u mij kunnen bevestigen, op basis van bovenstaande situatieschets, dat er mogelijkheid zou kunnen bestaan van drukverschillen in de riolering waardoor de fecale stroom in de foute richting zou getrokken worden? Dit als verklaring waarom er zich fecaliƫn van de controleput in de sifonput (met reukafsluiter) zouden bevinden? Kan u mij tevens adviseren bij wie we terecht kunnen om dit verder te laten onderzoeken indien nodig?
Ter informatie, komende woensdag hebben wij een afspraak met de architect die ter plaatse alle private rioolaansluitingen zal controleren zodat we eventuele foutieve aankoppelingen alvast kunnen uitsluiten. Bij voorbaat dank!
Bekijk