Beste Livios Ruim een jaar na de plaatsing van het plat dak op onze nieuwbouw bungalow kwamen veel bovenste gevelstenen los ter hoogte van de dakrand, dit aan 8 dakhoeken, waarvan enkele hoeken ook wat omhoog stonden. Een herstelling volgde nu enkele maanden geleden. De gelijmde EPDM en de multiplex spouwoverbrugging werden losgemaakt over een paar tientallen meters, waarbij door het lostrekken en loskloppen van die multiplex ook veel stenen sneuvelden. Gevelstenen werden opnieuw opgemetst, profielen herplaatst en de EPDM werd hersteld. Het probleem stelde zich echter onmiddellijk na de werken opnieuw. Tijdens de werken zag ik dat meerdere multiplexplaten vervorming hadden, een aantal platen zelfs heel erg krom waren en deze werden wel vervangen. De spouwoverbrugging werd opnieuw vastgezet met slagpluggen in de binnenmuur en ook, opnieuw, in de gevelstenen. Van dit laatste lees ik nu zelf dat het WTCB stelt: “We willen erop wijzen dat het ten stelligste afgeraden is om de spouwafdekking in het gevelmetselwerk te bevestigen. De bevestiging zou enkel in het binnenspouwblad mogen gebeuren.” http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=tv-nit&pag=244&art=6&niv01=6_2 De architect zou de dakwerker nu zelf raad laten vragen aan het WTCB maar veel hoor ik daar niet van en mijn herhaalde vragen om meer duidelijkheid blijven sinds lang onbeantwoord. Hoe moet dit verder en wat met al die herstellingen: prognose, al de reparaties EPDM, andere plaatsen van het dak waar het probleem zich nu (nog )niet stelt maar wel dezelfde multiplex onder zit, kleurverschillen gevelstenen enz ? Alvast bedankt, mvg, K.D.
BekijkD.K.245
BouwerLid sinds 08/10/2015
- 1 vraag gesteld
Geschiedenis
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen