florence540

florence540

Lid sinds 21/09/2016

• 2 vragen gesteld
  • 1 lid bedankt

Geschiedenis

Hallo,

We hebben een schijnbaar "onverwoestbare" centrale verwarming + boiler sanitair water combinatie van Radson uit het jaar 2003. Het probleem is dat de CV sinds een paar weken "soms wel en soms niet" een ander geluid maakt dan vroeger. Als je de verwarming 's ochtends voor het eerst opzet is er geen probleem, hij draait zo geruisloos als vroeger en de pomp begint duidelijk verwarmd water rond te laten circuleren zonder bijgeluiden, maar het lijkt erop dat van zodra het hele systeem op "bedrijfstemperatuur/kruissnelheid is" dat er dan op het einde van een verwarmingscyclus, dus in de laatste minuut van de vijf minuten dat de brander doorbrandt een soort van fluitend/snerpend  (zoals een stoom/fluitketel) bijgeluid is dat er vroeger niet was en dat geluid wordt toch enigszins storend voortgeleid over alle buizen van de verwarming. Van zodra de brander stopt, sterft het geluid ook weer even snel weg als het gekomen is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

* Iets met de circulatiepomp lijkt mij (maar corrigeer me gerust als je een ander idee hebt) onwaarschijnlijk, want zo'n pomp zou toch ofwel kapot, ofwel ok moeten zijn, dus als die geruisloos draait als het systeem nog koud is, dan kan ik niet goed verklaren waarom die ineens zou beginnen piepen op bedrijfstemperatuur?...

* Iets aan de brander? Weet ik ook niet zo goed, ik weet niet wat er zou kunnen piepen aan de brander als die heet is?

* Een soort van overdrukventiel dat warme lucht ventileert uit het systeem??? Is dat er op een standaard CV? Ik heb alle ventielen die in de buurt van de ketel staan al eens bekeken en er mijn oor naast gelegd en ik voel, zie,hoor geen lucht of stoom ontsnappen, maar misschien kijk ik op de verkeerde plaats. Ingestelde CV temp is 70°, sanitair water temp 45° en daarmee functioneert de CV verder perfect, zonder uitvallen, zonder foutmeldingen. Iemand een verklaring voor "het geluid"?

Bekijk

Ik heb een speciale ook wel typisch Belgische vraag: We zijn zeer onder de indruk van een woonhuis gebouwd in 1949. Met het hoofdgebouw lijkt alles juridisch oké, maar voor de in L-vorm aanleunende stal (ook al bestaande van 1949) die werd omgebouwd tot keuken, living, erboven kamers, badkamer) is de verkoper 20 jaar geleden "vergeten" te melden dat er gerenoveerd werd (veel werd er niet aan de buitenstructuren veranderd, zeker geen uitbreidingen buiten het oorspronkelijk huis, misschien wel wat ramen in de gevel herplaatst). Binnen is de oorspronkelijke stal  een keuken/ living, kamer en badkamer rijker. Er werden geen veluxen geplaatst om "geen problemen te krijgen." Het kadastraal inkomen op deze rijwoning met 2 badkamers, keuken, 5 kamers, garage en grote tuin lijkt nu "kunstmatig laag". Voor eender welke koper zou dit goed moeten worden aangekocht in het bestel van groot beschrijf, maar omdat wij 3 kinderen hebben op moment van aankoop verschuift de marge wat en zouden we met het door de notaris geafficheerde beschrijf in aanmerking komen voor aankoop in klein beschrijf (wat behoorlijk wat geld uitspaart). Er is een bijzonder plan van aanleg voor de wijk van dit huis welk dateert van 1969 (20 jaar nadat het gebouw gezet werd, maar wel voor de "vergeten" melding van de verbouwing.  2 vragen:

1. Hoe informeer ik het veiligst naar de gevolgen van de "vergeten" meldingsplicht, dwz zonder onze vrienden van het kadaster op slechte ideeën te brengen? Als het goed zou geherkadastreerd worden voor het verlijden van de akte zit ik anders toch met een groot financieel probleem, toch?

2.Kan dit trouwens? Kan een woning geherkadastreerd worden tussen compromis en definitief verlijden van de akte? Kan je dit als opschortende voorwaarde in de compromis laten opnemen?

3. Het KI voelt kunstmatig laag aan voor het huis in kwestie, maar wordt wel zo door notaris geafficheerd. In de wetenschap en in de aanvaarding dat het huis waarschijnlijk zal worden geherkadastreerd op het moment dat ik een bouwvergunning zou aanvragen voor 2 veluxen en een schouw in de verbouwde stal, hoe groot achten jullie de kans dat ik (als nieuwe koper die in se niet verantwoordelijk is voor de vergeten meldingsplicht) hier met terugwerkende kracht mee in de problemen kan komen. Zouden die problemen dan eerder zijn boetes met terugwerkende kracht, herbestemming naar oorspronkelijke toestand of niet verstrekken van vergunningen voor plaatsen velux en schouwkanaal?

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag