Hallo,
We hebben een schijnbaar "onverwoestbare" centrale verwarming + boiler sanitair water combinatie van Radson uit het jaar 2003. Het probleem is dat de CV sinds een paar weken "soms wel en soms niet" een ander geluid maakt dan vroeger. Als je de verwarming 's ochtends voor het eerst opzet is er geen probleem, hij draait zo geruisloos als vroeger en de pomp begint duidelijk verwarmd water rond te laten circuleren zonder bijgeluiden, maar het lijkt erop dat van zodra het hele systeem op "bedrijfstemperatuur/kruissnelheid is" dat er dan op het einde van een verwarmingscyclus, dus in de laatste minuut van de vijf minuten dat de brander doorbrandt een soort van fluitend/snerpend (zoals een stoom/fluitketel) bijgeluid is dat er vroeger niet was en dat geluid wordt toch enigszins storend voortgeleid over alle buizen van de verwarming. Van zodra de brander stopt, sterft het geluid ook weer even snel weg als het gekomen is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
* Iets met de circulatiepomp lijkt mij (maar corrigeer me gerust als je een ander idee hebt) onwaarschijnlijk, want zo'n pomp zou toch ofwel kapot, ofwel ok moeten zijn, dus als die geruisloos draait als het systeem nog koud is, dan kan ik niet goed verklaren waarom die ineens zou beginnen piepen op bedrijfstemperatuur?...
* Iets aan de brander? Weet ik ook niet zo goed, ik weet niet wat er zou kunnen piepen aan de brander als die heet is?
* Een soort van overdrukventiel dat warme lucht ventileert uit het systeem??? Is dat er op een standaard CV? Ik heb alle ventielen die in de buurt van de ketel staan al eens bekeken en er mijn oor naast gelegd en ik voel, zie,hoor geen lucht of stoom ontsnappen, maar misschien kijk ik op de verkeerde plaats. Ingestelde CV temp is 70°, sanitair water temp 45° en daarmee functioneert de CV verder perfect, zonder uitvallen, zonder foutmeldingen. Iemand een verklaring voor "het geluid"?
Bekijk