Sedert 1/12/2018 zijn we verhuisd naar een nieuwbouw woning. Alles is mooi op tijd gebeurd, behalve de plaatsing van de garagepoort. De garagepoort werd aangekocht via de aannemer van de ramen, maar werd geproduceerd en geplaatst door een gespecialiseerde onderaannemer op 08/02. Het plaatsen werd een verhaal van frustratie:
- 14/12 zou de plaatsing gebeuren maar er werd vastgesteld dat ze begin september verkeerd hadden opgemeten... nieuwe datum werd toen 10/01.
- 10/01 werd geannuleerd wegens ziekte van een monteur. Nieuwe datum werd toen 01/02.
- 01/02 kwam slechts 1 monteur met poort langs terwijl ze zich ervan bewust waren dat er 2 monteurs nodig zijn voor de ophanging van de poort. Nieuwe datum werd 08/02
- 08/02 éindelijk plaatsing poort.
Mijn hoofdaannemer die het gebouw heeft geplaatst (houtskelet), rekent nu een boete aan op offerte van €600 n.a.v. De late plaatsing om de binnenafwerking in gyproc te komen doen, met als reden iemand een dag terug te moeten laten komen werken terwijl de werkzaamheden al lang hadden moeten zijn beëindigd.
Mijn aannemer van de ramen werd hiervan op de hoogte gesteld maar lijkt het bedrag niet te gaan betalen. Zij erkennen op mail dat de poort erg laat werd geplaatst en willen deze kosten bijgevolg verhalen aan de onderaannemer.
Mijn grote vrees is dat de onderaannemer eveneens zal weigeren de boete te betalen, terwijl het overduidelijk hun fout is.
Bewust ben ik dat ik juridisch beschermd ben als consument, maar de vraag luidt hoeveel kans ik maak in de rechtbank om de offerte te verhalen op (onder)aannemer, wetende dat:
- alle facturen voor ramen, deuren, poort 100% op voorhand dienden betaald te worden (ter goeder trouw ook tijdig betaald)
- mondelinge afspraken werden gemaakt tot plaatsing ?
Welke rechtbank is hier overigens bevoegd voor?
Bedankt
Bekijk